ГРЕХОПАДЕНИЕ -II
В Бит. 3:1-6 музиката се променя. На мястото на възторжената извисеност, чистота и святост се прокрадват тревожни акорди. Адам и Ева трябва да преминат изпит за послушание и вярност към Този, Който ги е сътворил и Чийто образ носят. Те са предупредени за съществуваща заплаха, от която трябва да пазят себе си и поверения им свят. Можем да направим верния извод, че злото е с извънземен произход и да заключим, че то е привнесено в нашия свят.
Дървото за познаване, което е забранено за ядене,
всъщност и оправдава, и не оправдава своето име.
1. Най-напред трябва да подчертаем, че плодовете му не са отровни, защото и то е творение на Бога, а всичко, което Бог сътворява е “Твърде добро.” Проблемът при забранения плод не се състои в плода, а в спазването или нарушаването на забраната, в послушанието или не на Божия глас.
2. Дървото не дава никакво по-специално или висше, скрито досега познание. В противен случай змията щеше да се окаже по-права от Бога, а това не е така. В този смисъл то не оправдава името си.
3. Дървото изпълнява функцията на тест, на “пробен камък” за верността и послушанието на Адам и Ева. В този смисъл то отговаря на името си, защото чрез него се познава, претегля верността и изневярата на нашите прародители и ще добавя - и на самите нас. Защото след грехопадението това е най-разпространеното растение в нашия свят и всеки е вкусвал плода му – забранения плод. Всеки е вършил, мислил или пожелавал забранени и погрешни неща.
Според Бл. Августин, “забраненото дърво е наречено дърво за познаване на доброто и злото не в смисъла, че то имало силата да съобщи на нашите прародители някакво знание, което те не са притежавали преди, а защото след като са вкусили от него, те опитно са познали онова голямо различие, съществуващо между доброто, от което са отпаднали, и злото, в което са паднали.”
4. Адам и Ева са познавали само доброто до този момент. Те са имали и интелектуално знание за злото, но не са го познавали от личен опит, и в този смисъл не са му били подвластни.
5. Адам и Ева не придобиват, а загубват знание, обръщат гръб на Бога и биват изгонени от Райската градина. В думите на Бит. 3:22 се съдържа горчива ирония. Бог всъщност казва само какво си мисли човекът, че е станало.
Както вече казахме, забраненият плод не е отровен. Проблемът не се състои в плода, а в действието; в нарушаване на забраната, в престъпване на заповедта. Ако приемем, че Божият свят нравствен закон (почитай баща си и майка си; не убивай; не прелюбодействай; не кради; не лъжесвидетелствай; не пожелавай) е бил вложен в творението, то тогава можем да считаме, че Ева е нарушила най-напред 10-тата заповед – “Не пожелавай!” Защото текстът казва:
Бит 3:6 И като видя жената, че дървото беше добро за храна, и че беше приятно за очите, дърво желателно, за да дава знание, взе от плода му та яде, даде и на мъжа си да яде с нея, та и той яде.
Законът е духовен и най-напред се нарушава или изпълнява в ума и сърцето на човека. Яков 2:10, Защото, който опази целия закон, а съгреши в едно нещо, бива виновен във всичко. 11 Понеже Оня, Който е рекъл: "Не прелюбодействувай", рекъл е и: "Не убивай", тъй че, ако не прелюбодействуваш, а пък убиваш, станал си престъпник на закона. Как става това? Можем да го видим за първи път при Ева. След като нарушила 10-тата заповед “Не пожелавай” тя нарушила и 9-тата “Не лъжесвидетелствай”, защото веднага отишла при мъжа си и – станала вече съучастник на змията в лъжата – дала лъжливо свидетелство. 1 Тимотей 2:14 И Адам не се излъга; но жената се излъга, та падна в престъпление; Става ясно, че Адам е направил съзнателен избор. Той не е бил измамен като Ева. Неговата любов към жената е превишила тази към Бога. Съзнавал е какво върши, когато е видял измамената и за момент щастлива Ева да го кани да я следва; и я е последвал. В този смисъл вината му е по-тежка. И е усложнил спасението на човека наполовина. Ева нарушила и 8-та заповед “Не кради”; защото взела нещо забранено за вземане, а това се нарича кражба. Нарушила и 7-та “Не прелюбодействай”. В Библията често този термин се използва в смисъл на изневяра към Бога и Неговите правила и закони. В случая жената послушала не гласа на Бога, а съвета на змията. Ева нарушила и 6-тата заповед “Не убивай”, защото убила себе си, мъжа си и целия човешки род, след като приела да се покорява на греха, който донася смърт за всички Римл 5:12 Затова, както чрез един човек грехът влезе в света, и чрез греха смъртта, и по тоя начин смъртта мина във всичките човеци, понеже всички съгрешиха,Нарушила и 5–тата “Почитай баща си и майка си”. Баща и майка в случая бил Триипостасният Бог-създател. Ева не Го почела, спазвайки бащината воля, а отдала почит повече на едно животно, змията, която се оказала в последна сметка дявол и сатана (дявол и сатана – противник и клеветник).
Откр. 12:9 И свален биде големият змей, оная старовременна змия която се нарича дявол и сатана, който мами цялата вселена; свален биде на земята, свалени бидоха и ангелите му заедно с него.
Ева нарушила и 4–тата заповед, която гласи “Помни съботния ден, за да го освещаваш...” виж Изх. 20-та глава. Този ден бил избран от Твореца за среща между Него и творението. Не знаем дали въпросното действие, нарушената забрана, е било извършено в събота, но когато Бог идва, те се скриват от присъствието Му. Нарушила и 3–тата “Не изговаряй напразно Името на Господа твоя Бог; защото Господ няма да счита безгрешен онзи, който изговаря напразно Името Му.” За първи път е споменато напразно името на Господ в райската градина, при дървото от змията Битие 3:1 А змията беше най-хитра от всички полски зверове, които Господ Бог беше създал. И тя рече на жената: Истина ли каза Бог да не ядете от всяко дърво в градината? Сякаш Бог може да говори и неистини, какъвто е обичаят на противника Му. Виждаме, че Ева също споменава напразно Бога, като извършва обратното на това, което й е заповядал. 3 но от плода на дървото, което е всред градината, Бог каза: Да не ядете от него, нито да се допрете до него, за да не умрете. Нарушила и 2-та “Не си прави кумир … да не им се кланяш, нито да им служиш …” Кумир или идол не е само статуя или образ от дърво, камък, метал или друг някакъв материал. Кумир и идол могат да бъдат много неща: (сребролюбието е наречено идолопоклонство в Н.З.), пари, коли, власт, богатство, слава, някой певец, футболист и пр. Всяко нещо, което заеме мястото на Бога в сърцето на човека, се превръща в идол. В случая това беше змията. Ева послуша нейния глас над Божия авторитет и воля. В този смисъл спокойно можем да кажем, че тя се поклони (зачете волята) на змията, а не на Бога, което всъщност е идолопоклонство. Ева, и Адам след нея, наруши и 1-та заповед от Изх. 20:3 “Да нямаш други богове освен Мене”, защото постави авторитета на змията по-високо от божия авторитет.
Така всъщност можем да си обясним изказването на Яков за нарушаването на целия закон чрез нарушаването на една заповед. Верен е и обратният процес, както разбираме това от Изх. 16 гл. Преди Бог да оповести пред евреите своя закон от Синай, Той им дава само една заповед, 4-тата, за да ги опита; ако я спазват, ще спазват и целия закон, защото верният в малкото и в много е верен, и обратното.
Обяснението, че причината за Грехопадението е дадената на Адам и Ева свобода е приемливо, но недостатъчно. Не става ясно как от толкова много добри възможности те избират единствената лоша, при все че естеството им е изпълнено със святост и имат вродена устойчивост и отвращение към греха. Тук има още нещо и не случайно ап. Павел го нарича “тайната на беззаконието”.
Милчо Найденски
Коментари
Публикуване на коментар