1. Тънка червена линия
„Откритостта
на вярата (fidei parrhesia)
трябва
да отговаря на смелостта на разума.”1
Някога
си мислех, че Вселената е безкрайно и
мъртво нещо – тъмно и неизвестно;
а животът е един случаен проблясък
на светлина, съзнание, мисъл;
като запалена клечка кибрит, като искра,
която просветва за миг и после угасва.
Сега вече не мисля така. От Свещеното
Писание знам, че Духът на Бога изпълва
целия звезден безкрай, че навсякъде
присъства съзнание, усет, порядък; че
навсякъде присъства живот чрез
съществуването на Светия Бог, че Той е
безсмъртен и вечен, без начало и край.
Смъртта е временна –
болезнено изключение в нашия край на
безкрая.
Тя е само момент, тъмна дупка във времето,
изроден елемент и животът ще тържествува
накрая. (Д. Ап. 17:16-34; 1Кор. 15:54;
Исаия 25:8)
Когато
четох за първи път Библията, един от
разказите, които най-много ме смутиха,
беше случката с изпитанието на Авраам.
Той трябваше да принесе в жертва сина
си Исаак. Макар и малък, Исаак вече
познаваше жертвената система, защото
се зачуди на факта, че той самият носи
дървата за жертвоприношението, а
жертвеното агне липсва. Още не знаеше
страшната истина, която криеше баща му.
В това може би най-тежко изпитание за
Авраам, вярата му в справедливостта и
всемогъществото на Бога на любовта,
който има власт над живота и смъртта и
може да възкресява от мъртвите, бе
непоклатима. Йахве ире
(יְהוָה
׀
יִרְאֶה
yhwh
yir´è) – Господ
ще промисли, бе неговият отговор
на въпроса на сина му. И надеждата му бе
оправдана. По Божията промисъл се намери
овен, заплетен в храстите, който замени
жертвената смърт на сина му Исаак. Ангел
Господен му обяви радостната истина,
че това е само изпит на Авраамовата
вяра, който той издържа отлично и така
се нарече баща на вярващите, и стана
един от първите участници в Непоклатимото
царство. Но в мен остана
тревожен въпрос. Питах се какъв ще да е
този Бог, който може да поиска такова
нещо от когото и да било!? След месец-два,
в момент на размишление, внезапно в
съзнанието ми изплува отговорът на
въпроса с цялото решение и аз останах
удивен. Казах си: Бог не е ли Отец и Той
няма ли единствен Син. И ако на хълма
Мория Ангелът Господен спря ръката на
Авраам и посочи заместника агнец, който
да умре вместо Исаак, то на хълма Голгота
нямаше кой да спре ръката на палачите,
измъчващи и убиващи позорно Сина на
Бога, единственият Му Син.
Но
защо се жертват животни, най-често
агнета? Откъде води началото си тази
практика, какъв е нейният смисъл?
Веднъж
наблизо щяха да строят къща. Изкопаха
дълбоки основи. Една привечер се събраха
група хора, които донесоха овен, натиснаха
го на земята и му прерязаха гърлото.
Овенът риташе в агония и се напрягаше
с всичката си сила за още миг живот,
докато кръвта се стичаше по урвата на
изкопа, а няколко човека здраво притискаха
тялото и държаха краката. Известно е,
че и този обичай има библейски произход.
Жертването на животни има смисъл на
заместническа смърт – някой невинен,
който ще понесе вината и ще умре на
мястото на виновния. В Библията (Евреи
3:4) се казва, че всяка къща се строи от
някого и че онзи, който всичко е устроил,
е Бог (под всичко можем да разбираме
цялата вселена - време, пространство,
живот). Говори се също и за предопределен
жертвен Агнец още преди сътворяването
на света (1Петр. 1:19,20). В Речник на
библейските символи, стр. 36, проф. Николай
Шиваров дава следното тълкуване за
Агнеца:
„1. СИМВОЛ на Христос, изразяващ Неговата
кротост и смирение. Тъй като агнето е
животното, което най-често се използва
в жертвоприношенията, то е ПРЕДОБРАЗ
на Христос, Който отдава Себе Си като
жертва за нашите грехове. Жертвеното
агне е чисто животно, което трябва да
бъде без недостатък, и това също говори
за святостта на Христос.”2
През
цялата Библия, от Битие до Откровение,
минава една тънка червена линия. Един
тесен и труден път, очертан със страдания,
кръв и смърт. Промъква се през долината
на мрачната сянка в нашия свят и ни води
към вечността.
Дали
можем условно да го наречем
Виа Долороса? Пътят
е труден и страшен, но краят му е хубав
и славен. За да поемем по него, трябва
да последваме нашия Спасител Христа. В
(Йоан 14:6) четем:
Иисус
му казва:“Аз съм пътят, истината, и
животът.
Никой
не идва при Отец освен чрез Мене.”
Защото
всичко чрез Него е станало и към Него
се стреми. Той е алфата и омегата,
началото и краят на всички неща. Още е
и център, осмислящ нашия живот, който
ни привлича с неудържима сила към промяна
за добро, освещение и спасение. Дори
противниците Му, които сега воюват срещу
Неговото господство, един ден ще преклонят
коляно пред Христос. Бог се е заклел в
безсмъртния Си живот, че ще стане така.
Целият Стар Завет пророкува и целият
Нов Завет разказва за Него. Той наистина
е център на писанията. Всички пророци
сочат към Иисус. Измежду тях се откроява
пророк Исаия, който дава най-много
пророчества за Месията и с най-големи
подробности. Хората го наричат евангелски
пророк или пети евангелист, заради
лекотата и точността, с която описва
Иисус и евангелските събития, сякаш е
Негов съвременник и очевидец, макар че
живее през осми век пр. Хр. Но за да
стигнем до пророк Исаия, неговото време
и пророческите писания, ще последваме
рефлексиите, които имат пророчествата
му в Новия завет.
Милчо Найденски, теолог
––––––––––––––––––––––––––––
1 Папа
Йоан Павел II, Енциклика Вяра и Разум
Fides et ratio, стр. 67, За природата и отношението
между вярата и разума. Георги Теологов
Каприев, превод от латинския оригинал.
Liberia Editrice Vaticana, 1998, Истина-Veritas, 1999
2 Проф.
Протопрезв. Николай Шиваров, Речник
библейските символи, Издателство Нов
Човек, София 1995, стр. 36
Коментари
Публикуване на коментар