Йерусалим
е превзет в един и същи ден на годината от Навуходоносор през 586 г. пр. Хр. и от Тит
Флавий в 70 г. след Хр.1
Мелхиседек
е посочен като предобраз на Христос. Иисус
е едновременно жертва и приносител,
ходатай и свещеноизвършител. В посланието
до Евреите Той е представен като
Първосвещеник според чина Мелхиседеков,
(Melhcizedek, евр. Мелхицедек
- цар на правда). Когато Авраам
се завърна от победния си поход, при
който освободи племенника си Лот, даде
десятък на Мелхиседек като на някой
по-голям от него, в качеството му на
свещеник на Всевищния Бог (Евр.7). А
Мелхиседек го посрещна с хляб
и вино. Тук можем да направим
връзка с Господната вечеря,
установена по-късно от Иисус. Още повече,
че Мелхиседек е предобраз на Иисус.
Това може би е причината да не е посочено
родословие и други подробности за
Мелхиседек (Иисус, в качеството му на
Бог от Стария Завет е безначален и
безкраен). Все пак, Мелхиседек остава
една от най-загадъчните фигури в Свещената
история.
1).
Според официалната версия, той е цар
Салимски (цар на мир, Салим е старото
име на Йерусалим), който съчетава в себе
си и свещеническата функция. Можем да
допуснем, че е имал и пророческа дарба.
По този начин ще бъде точен предобраз
на Христа.
2).
Според друга версия, загадъчният
Мелхиседек е самият Иисус
или Ангелът Господен, Който се
появява пред Авраам в човешки образ.
3).
Според древно юдейско предание Мелхиседек
всъщност е Сим, синът на Ной, който
е бил все още жив по времето на Авраам
(виж Бит 11:11).
4).
Йосиф Флавий посочва Мелхиседек
като основател
на Йерусалим
(град на мир, основание на мир, древното
име на който е било Салим)
и като първи жрец на Бога. Според него
градът е основан 2177 г. преди разрушаването
му от Тит – 70 г. сл. Хр.2
Интересна, но тъжна подробност е това,
че Йерусалим е превзет в един и същи ден
на годината от Навуходоносор (Набукаднесар)
през 586 г. пр. Хр. и от Тит Флавий през
70 г. след Хр.3
5).
В Новия библейски речник (Нов човек,
София 2007 г. стр. 790) по този въпрос се
казва следното: „В Пс 110:4 (СИ – Пс. 109:4)
един цар от Давидовото коляно е приветстван
като 'свещеник до века според чина
Мелхиседеков'. Тези думи са изречени,
след като ок. 1000 г. пр. Хр. Давид е завзел
Йерусалим и заедно с дома си е наследил
Мелхиседековата династия от свещеници
и царе. Иисус Христос и Неговите
съвременници виждат в този цар Месия
от Давидовото потомство (Марк 12:35 и сл.).
Щом Иисус е Месия от Давидовото коляно,
значи Той е и 'свещеник до века според
чина Мелхиседеков'. До този неизбежен
извод стига и авторът на Посланието към
евреите, който разработва темата за
небесното свещенство на нашия Господ
в светлината на Бит 14:18 и сл., където
Мелхиседек се появява и изчезва внезапно,
без да се споменава нищо за раждането
и смъртта му, по начин, който показва
превъзходството му над Аврам (Авраам),
а от там и над Аароновото свещенство,
водещо началото си от Аврам. Така се
утвърждава превъзходството на Христос
и на новия Му чин над левитския чин от
старозаветното време (Евр. 5:6-11; 6:20 –
7:28). В съхранения отчасти текст Мелхиседек
от Пещера 11 в Кумран (11QMelch.)
Мелхиседек
се
разглежда като божествено определен
съдия в небесния съд и точно в този
смисъл се тълкуват Пс. 7:7 и сл.; 82:1 и сл.
(СИ – Пс 81:1 и сл.); ср. Van
Der Woude, A. Melchisedechals himmlische Erloesergestalt. - OTS,
1965, N 14, 354ff.”
Това
са вероятните възможности. Ние
ще предпочетем възможността, която ни
предлага Библията, а
именно, че скритото принадлежи на Господа
и е редно да приемем само това и толкова,
колкото Той е счел да разкрие.
(Евр.
6:20)
гдето
Исус като предтеча влезе за нас, и стана
първосвещеник до века според Мелхиседековия
чин.
Евр.
3:1; Евр. 4:14; Евр. 8:1; Евр. 9:11; [Пс. 110:4]
Подобен
би трябвало да бъде подходът ни и към
въпросите с есхатологична4
насоченост. Което е тайно, принадлежи
на Господа, нашия Бог, а което е явно -
нам и на синовете ни до века, за да
изпълняваме всички думи на тоя закон
(Втор. 29:29).
Милчо
Найденски, богослов
1Йсиф
Флавий, Юдейская война – Минск:
Современньiй
литератор, 2003. - 704 с. (Классическая
мьiсль), “ООО
Издателство АСТ“, 2003. стр.
587.
2Пак
там, стр.
614.
3Пак
там, стр.
587
4Есхатология
- наука за последните събития и времена
(за края на света) в развитието на
историческия процес.
Коментари
Публикуване на коментар