Ден седми.
(Битие
2:1) Така се свършиха небето и земята
и цялото тяхно войнство. 2 И на седмия
ден, като свърши Бог делата, които беше
създал, на седмия ден си почина от
всичките дела, които беше създал. 3 И
благослови Бог седмия ден и го освети,
защото в него си почина от всичките си
дела, от всичко, което Бог беше създал
и сътворил. 4 Това е произходът на небето
и на земята при сътворението им във
времето, когато Господ Бог създаде земя
и небе.

Всъщност
венецът на сътворението е в шестия ден,
при сътворяването на човека, но
кулминацията, поантата е в седмия ден.
Защо това е така? Защото моделът трябва
да бъде теоцентричен и защото Бог винаги
е център на всички неща. Защото “всичко
е от Него, чрез Него и за Него”.
В този смисъл творението не е създадено
само за себе си, а неговата важност,
ценност и смисъл се изразява в общението
му с Твореца и в служенето му. В това
общуване Василий Велики вижда да се
изразява и богообразността на човека.
Разбира се, вечният Бог, Създателят на
всичко не се изморява и не се нуждае от
почивка (Исая 40:28) Не знаеш ли? не си
ли чул, Че вечният Бог Иеова, Създателят
на земните краища, Не отслабва и не се
уморява? Неговият разум е неизследим.
Това е отделено време и внимание за
творението. Тук отново акцентът е
поставен в общението. И това е толкова
важно, че е залегнало като една от
централните заповеди, четвъртата от
десетте (Изх. 20:811) в закона, написан
на каменни плочи и даден на Мойсей.
(Изх. 20:8 [BUL-1940-RE])
Помни съботния ден, за да го освещаваш.
(Изх. 20:9 [BUL-1940-RE])
Шест дни да работиш и да вършиш всичките си дела;
(Изх. 20:10 [BUL-1940-RE])
а на седмия ден, [който] е събота на Господа твоя Бог, да не вършиш никаква работа, ни ти, ни синът ти, ни дъщеря ти, ни слугата ти, ни слугинята ти, нито добитъкът ти, нито чужденецът, който е отвътре вратите ти;
(Изх. 20:11 [BUL-1940-RE])
защото в шест дни Господ направи небето и земята, морето и всичко що има в тях, а на седмия ден си почина; затова Господ благослови съботния ден и го освети.
Първият
доклад за сътворението всъщност завършва
с Битие 2:4. Следва втори, по-подробен.
В него се разглежда по-детайлно
сътворението на човека. Но това ще бъде
предмет на друг коментар.
Милчо
Найденски, теолог
Коментари
Публикуване на коментар