Пропускане към основното съдържание

СЪТВОРЕНИЕ - 7


Ден седми.

(Битие 2:1) Така се свършиха небето и земята и цялото тяхно войнство. 2 И на седмия ден, като свърши Бог делата, които беше създал, на седмия ден си почина от всичките дела, които беше създал. 3 И благослови Бог седмия ден и го освети, защото в него си почина от всичките си дела, от всичко, което Бог беше създал и сътворил. 4 Това е произходът на небето и на земята при сътворението им във времето, когато Господ Бог създаде земя и небе.
Резултат с изображение за сътворението


Всъщност венецът на сътворението е в шестия ден, при сътворяването на човека, но кулминацията, поантата е в седмия ден. Защо това е така? Защото моделът трябва да бъде теоцентричен и защото Бог винаги е център на всички неща. Защото “всичко е от Него, чрез Него и за Него”. В този смисъл творението не е създадено само за себе си, а неговата важност, ценност и смисъл се изразява в общението му с Твореца и в служенето му. В това общуване Василий Велики вижда да се изразява и богообразността на човека. Разбира се, вечният Бог, Създателят на всичко не се изморява и не се нуждае от почивка (Исая 40:28) Не знаеш ли? не си ли чул, Че вечният Бог Иеова, Създателят на земните краища, Не отслабва и не се уморява? Неговият разум е неизследим. Това е отделено време и внимание за творението. Тук отново акцентът е поставен в общението. И това е толкова важно, че е залегнало като една от централните заповеди, четвъртата от десетте (Изх. 20:8­11) в закона, написан на каменни плочи и даден на Мойсей.
(Изх. 20:8 [BUL-1940-RE])

Помни съботния ден, за да го освещаваш.

(Изх. 20:9 [BUL-1940-RE])
Шест дни да работиш и да вършиш всичките си дела;

(Изх. 20:10 [BUL-1940-RE])
а на седмия ден, [който] е събота на Господа твоя Бог, да не вършиш никаква работа, ни ти, ни синът ти, ни дъщеря ти, ни слугата ти, ни слугинята ти, нито добитъкът ти, нито чужденецът, който е отвътре вратите ти;

(Изх. 20:11 [BUL-1940-RE])
защото в шест дни Господ направи небето и земята, морето и всичко що има в тях, а на седмия ден си почина; затова Господ благослови съботния ден и го освети.

Първият доклад за сътворението всъщност завършва с Битие 2:4. Следва втори, по­-подробен. В него се разглежда по-­детайлно сътворението на човека. Но това ще бъде предмет на друг коментар.


Милчо Найденски, теолог

Коментари

Популярни публикации от този блог

За камилата и иглените уши

Една малка странична порта в стената на Йерусалим  се е наричала   „Иглени уши“. Понеже тясна е портата и стеснен е пътят, който води в живот, и малцина са ония, които ги намират. (Марк 10:24)  А учениците се смайваха за Неговите думи. Но в отговор Иисус пак им каза: Чада, колко е мъчно да влязат в Божието царство ония, които уповават на богатството! ( 25)   По-лесно е камилата да мине през иглени уши, отколкото богат да влезе в Божието царство. "При това ви казвам: По-лесно е камила да мине през иглени уши, отколкото богат да влезе в Божието царство."  Тези изключително известни думи, изречени от Иисус преди около 2000 г., не спират да се цитират и дискутират навсякъде в християнския свят. Те са изречени по повод на един млад и много заможен човек, който търсел Божието царство и вечния живот, но не искал да се откаже от голямото си богатство и грижите за него в този свят. Богатството само по себе си не е порок, но много често се превръща в такъв з...

СЪТВОРЕНИЕ

ТВОРЧЕСКАТА ИДЕЯ В СТАРИЯ ЗАВЕТ, БОГ КАТО ТВОРЕЦ. Колкото повече напредва науката, толкова по-ясно става , че светът не се е самосъздал от първоначално съществуващ хаос, който в течение на много милиони или милиарди години се е организирал във все по-сложни системи и постепенно се е родил животът. Нито пък е възможно някакъв взрив, колкото и велик да е той, да бъде съзидателен и градивен, и да доведе до създаването на живота с цялата си сложна подредба, защото всичко, което се наблюдава при взривовете е разруха, а не съграждане. Айнщайн се учудва на Вселената, че е разбираема. Имануел Кант казва:  „Две неща ме удивляват, звездният безкрай над мен и нравственият закон в мен” . Научните открития свидетелстват за интелигентен замисъл, дизайн, логика и творчески идеи. Много често откритията се правят най-напред на базата на логически разсъждения и предположения и едва по-късно се доказват експериментално. В химическия код на ДНК съществува запис информация, много по-слож...

Една от най-загадъчните фигури в Свещената история – Мелхиседек

Йерусалим е превзет в един и същи ден на годината  от  Навуходоносор  през 586 г. пр. Хр.  и от Тит Флавий в 70 г.  след Хр . 1      Мелхи с едек е посочен като предобраз на Христос. Иисус е едновременно жертва и приносител, ходатай и свещеноизвършител. В посланието до Евреите Той е представен като Първосвещеник според чина Мелхиседеков, ( Melhcizede k, евр. Мелхицедек - цар на правда). Когато Авраам се завърна от победния си поход, при който освободи племенника си Лот, даде десятък на Мелхиседек като на някой по-голям от него, в качеството му на свещеник на Всевищния Бог (Евр.7). А Мелхиседек го посрещна с хляб и вино . Тук можем да направим връзка с Господната вечеря , установена по-късно от Иисус. Още повече, че Мелхиседек е предобраз на Иисус. Това може би е причината да не е посочено родословие и други подробности за Мелхиседек (Иисус, в качеството му на Бог от Стария Завет е безначален и безкраен). Все пак, Мелхиседе...