Ден шести
(Битие
1:24) и рече Бог: да произведе земята
живи души според рода им, добитък и
гадини, и земни зверове според рода им.
Тъй и стана. 25. И създаде Бог земните
зверове според рода им, и добитъка според
рода му, и всички земни гадове според
рода им. И видя Бог, че това е добро.

Кратко,
стегнато и съдържателно библейският
доклад ни разкрива една грандиозна,
величествена картина. В шестия творчески
ден Бог създава сухоземните обитатели.
Всички видове животни, цялото им
неизброимо множество, от най-малките
и почти невидими пълзящи, до огромните
и вече отдавна изчезнали мастодонти и
динозаври, известни ни единствено по
намерените вкаменени останки на техните
скелети. За креационния модел на
възникването на света чрез сътворение,
въпросът “Кое е първо, яйцето или
кокошката?” не съществува, поради
простата причина, че са сътворени първо
животинските видове в зрял вид и с
възможности, а даже и с поръка за
възпроизводство, размножаване и
“обладаване” на земята, което продължава
да се изпълнява и до днес. Подчертано
е, че животинските видове са сътворени
“според рода си”. И този текст
пресича изначално някои еволюционни
идеи, които говорят за усъвършенстване
и преминаване на едни животински видове
към други, от по-низши към по-висши
и от попрости към посложни форми
на живот, докато се стигне до маймуните
и едва благодарение на тях и до човека.
Животинските видове са създадени според
рода си и не се случва преминаване на
тази граница. Промени в една или друга
посока се наблюдават, но вътре в родовата
рамка. Те най-често са регресивни и
добре съответстват на втория принцип
на термодинамиката за преминаване
от първоначално подредено състояние
към всеобщ разпад и хаос, с нарастване
на ентропията1.
Креационната
теория добре съответства на този принцип,
докато еволюционната му се противопоставя.
Палеонтологическите находки също
успешно подкрепят креационния модел.
Намерените находки показват животински
видове с гигантски размери, живели
някога на земята. Например известните
динозаври или гигантските змии. Сегашните
животински видове сякаш са умалени
копия на съществувалите някога гиганти.
Същото можем да кажем и за хората, дори
не само за външността им (споменават се
исполини на земята) и за интелектуалния
им потенциал, а даже и за продължителността
им на живот. По първоначален замисъл и
сътворение не е трябвало да съществуват
грях, болести и смърт. Но дори след
грехопадението животът на първите хора
продължавал стотици години. В Битие 5
гл. са описани първите родословия и
продължителността на човешкия живот
тогава. Адам е живял 930 години, Сит 912 г.,
Яред 962 г, … Матусала 969 г. и т.н. След
потопа продължителността на човешкия
живот постепенно намалява, докато
достига 120 г. но и тази граница е премината.
В (Молитва Божия раб Мойсея) се
казва че (Пс. 90:10)
Дните
на живота ни са
естествено седемдесет години Или даже,
гдето има сила, осемдесет години; Но и
найдобрите от тях са труд и скръб,
Защото скоро прехождат и ние отлитаме.
В
някои страни средната
продължителност на живота е още по-ниска.
Creacio
secunda Само Бог е самобитен. При човека
има второ творчество. (Битие 1:26.) И
след това рече Бог: да сътворим човек
по Наш образ, (и) по Наше подобие; и да
господарува над морските риби, над
небесните птици, ( и над зверовете) и над
добитъка, и над цялата земя и над всички
гадини, които пълзят по земята. 27. И
сътвори Бог човека по Свой образ; по
Божий образ го сътвори; мъж и жена ги
сътвори.

Сътворението
на човека е по един различен, по-специален
начин. Ако животните просто са повикани
в съществуване от земята по видовете
си по искане на Бог, при сътворяването
на човека се подхожда по-различно,
сякаш поотблизо и с повече внимание,
и интимност, ако може така да се каже.
До този момент Бог само се разпорежда,
издава заповеди, извиква в съществуване,
но тук сякаш се съветва. Казва се,
че човекът е сътворен
по Божи образ и подобие,
и това го отличава от
всички останали същества.
Сътворен е от земна пръст
и от жизненото дихание,
вдъхнато му от небесния
Бог, и по този начин
става средоточие, свързващ
елемент на
небесното и
земното, на
видимото и
невидимото, на
духа и материята.
Човекът, именно бидейки Божи образ, e
натоварен с функциите на владетел и
добър управител в царството на Бога. За
разлика от цялото друго творение,
единствено той е носител на образа (евр.
צֶלֶם
celem
– външната форма) и подобието (евр.
דְּמוּת
demut
– вътрешен облик) на своя Създател и е
увенчан със слава и чест, а това го прави
уникален. За да се избегне антропоморфното
представяне на Бога се приема, че Божият
образ е най-вече в човешкия дух, в
личността на човека. Но образът се съзира
и в целия човек като психосоматично
единство. Той се съдържа в човешката
душа, но се отразява и в неговото тяло.
Според Жан Калвин думите образ и подобие
са взаимозаменяеми и означават едно и
също нещо, като взаимно се допълват.2
Според други автори подобието е добавено,
за да се подчертае и различието между
Бога и творението. Професор Николай
Шиваров казва: “Функцията на demut е
ограничаваща – да не се помисли за пълно
отъждествяване на човека с Бога.”3
Също така подобието е и зададеност,
поръка за богоуподобяване и потенция
за това. Открояват се две становища: 1).
Образът, по който е сътворен човекът, е
Бог Троица – Августин и последователите
му; 2). Образът, по който е сътворен
човекът, е второто лице на Божеството,
Христос: Атанасий Велики, Антоний Велики,
Юстин Философ, Ориген и др. Известно е,
че Новият Завет обяснява Стария и много
от възникналите въпроси в Стария Завет
намират своя логичен завършек и обяснение
в Новия. Така става и с образа на Бога,
светещ с цялата си красота и сила в
личността на Иисус. Христос е истинският,
верният образ на Бога. В (Колосяни 1:15)
се казва: Той е образ на невидимия
Бог, първороден преди
всяко създание; (2:9) В
Него телесно обитава
всичката пълнота на
Божеството; (Евреи
1:2) в в края на тези
дни говори нам чрез Сина,
Когото
постави наследник на всичко, чрез Когото
и направи
световете. 3 Който,
бидейки сияние
на Неговата слава, и
образ на Неговата същество,
и държейки всичко чрез
Своето могъщо слово,
след като извърши (чрез
Себе Си) очистение
на греховете, седна
отдясно на Величието
на високо.
И
ние го виждаме това Божие Слово
да се въплъщава и да идва да живее между
нас в лицето на Иисус Христос (Йоан
1:14). Антоний Велики казва: “Тъй че
искам да имате ясно познание: Иисус
Христос, нашият Господ, е истинското
Слово на Отца, чрез когото всички духовни
природи бяха създадени по образа на
Образа, Който е Той Самият, понеже е
Глава на цялото творение и на Тялото,
което е Църквата.”4
Човекът
е сътворен последен, като венец на цялото
творение. Поставен е в един дворецградина,
наречена Еден, което ще рече наслада.
Всичко, сътворено по Божията оценка, е
твърде добро. Длъжността на човека е да
владее този свят и да го пази (Бит.
2:15). Поръката за пазене говори за
съществуваща вече заплаха във вселената.
От този текст става ясно ,
че злото е с извънземен
произход. Зародило се някъде във
вселената, то прониква в нашия свят и
го поразява. Първите хора Адам и Ева,
не изпълнили задължението си и не опазили
повереното им.
В
първия разговор, проведен между Бог и
Адам и Ева в Едемската градина веднага
след сътворението, се засягат темите,
които са най-актуални и обсъждани
през всички времена. Това е въпросът за
работата (да владеят, да стопанисват и
пазят); въпросът за сексуалността и
брака (плодете се и се множете, напълнете
земята и я обладайте); и въпросът за
храненето (всяка семеносна трева и всяко
плодоносно дърво, те ще ви бъдат за
храна).
(Бит.
1:28.) И благослови ги Бог, като им рече:
плодете се и множете се, пълнете земята
и обладайте я и господарувайте над
морските риби (и над зверовете), над
небесните птици (и над всякакъв добитък,
над цялата земя) и над всякакви животни,
които пълзят по земята. 29. И рече Бог:
ето: давам ви всякаква трева, що дава
семе, каквато има по цялата земя, и
всякакво дърво, чийто плод е дървесен
и дава семе – това ще ви бъде за храна;
Това
са и най-интересните, и най-обсъжданите
въпроси и днес.
(Бит.
1:31) И Бог видя всичко, което създаде;
и, ето, беше твърде добро. И стана вечер,
и стана утро, ден шести.
След
всяко сътворено нещо Бог прави сякаш
преглед и дава оценка. Тя винаги е добра.
В края на шестия творчески ден има отново
преглед на всичко направено и оценката
е “твърде добро”. Вече обяснихме
ползването на човешки понятия, за да ни
бъде предадено достъпно случилото се
при сътворението. В този смисъл ще
подчертаем, че оценката на сътворения
свят, (светлината, материята, времето,
растенията, животните, човека) не е
човешка оценка. Тя е направена от Бог.
Той сам свидетелства за съвършенството
на сътворения свят и живот на него. В
този смисъл не можем да приемем някои
по-късни религиозни идеи на гностическа
основа, че материята и материалното е
зло, а духът и духовното е добро. Защото
е добре известно от библейската история,
че има и духовно зло, в смисъл на зли
духове, демони и бесове, които за съжаление
могат да обитават и в човека, а също така
и лоши мисли и желания.
Милчо Найденски
________________________
1 Eнтропия – употребената енергия която се натрупва без да може да бъде употребявана отново.
2 Жан Калвин. ИНСТИТУТИ НА ХРИСТИЯНСКАТА РЕЛИГИЯ кн.1, СМN 2001
3 Проф. протопрезвитер др Николай Шиваров. ТРАДИЦИЯ И СЪВРЕМЕННИ МЕТОДИ. ОБРАЗЪТ БОЖИ В ЧОВЕКА БАЛКАНСКА НАУЧНА КОНФЕРЕНЦИЯ 2002
4 Антоний Велики. ЛЮБОВТА ПРОГОНВА СТРАХА. Издателство “Захари Стоянов” София, 2004 г., стр. 68.
Милчо Найденски
________________________
1 Eнтропия – употребената енергия която се натрупва без да може да бъде употребявана отново.
2 Жан Калвин. ИНСТИТУТИ НА ХРИСТИЯНСКАТА РЕЛИГИЯ кн.1, СМN 2001
3 Проф. протопрезвитер др Николай Шиваров. ТРАДИЦИЯ И СЪВРЕМЕННИ МЕТОДИ. ОБРАЗЪТ БОЖИ В ЧОВЕКА БАЛКАНСКА НАУЧНА КОНФЕРЕНЦИЯ 2002
4 Антоний Велики. ЛЮБОВТА ПРОГОНВА СТРАХА. Издателство “Захари Стоянов” София, 2004 г., стр. 68.
Коментари
Публикуване на коментар