Пропускане към основното съдържание

СЪТВОРЕНИЕ — 4

Ден четвърти.

Резултат с изображение за imagens gratis de jesus



(Битие 1:14) И рече Бог: Да бъдат светила на небесната твърд, (за да осветляват земята и) да отделят ден от нощ и да бъдат за знакове и времена, и за дни и за години; 15 да бъдат те светила на небесната твърд, за да светят на земята. Тъй и стана. 16 И създаде Бог двете големи светила: по-­голямото светило да управлява деня, а по­малкото светило да управлява нощта, създаде и звездите; 17 и ги постави Бог на небесната твърд, за да светят на земята, 18 да управляват деня и нощта и да отделят светлина от тъмнина. И видя Бог, че това е добро. 19 Биде вечер, биде утро ­ ден четвърти.
Създадени са Слънцето, Луната и звездите. Съществува становище, че Битие 1 гл. описва сътворяването на нашата част от видимата вселена или района на Слънчевата система и че Бог продължава да твори, защото продължават да се раждат светове и свръхнови звезди. Друго становище гласи, че е сътворен целият безкраен от наша гледна точка космос – всичките звезди и галактики с огромните пространства помежду им. Някои звезди (като Arturo, Rigel, Aldebaran, Betelgeuse, Antares) са толкова по­големи от нашето Слънце, че ако го поставим до тях, то ще изглежда също толкова малко, колкото е малка Земята или даже Луната, съотнесени към Слънцето или още по­-малко, та изобщо няма да се вижда, сякаш е прашинка или въобще не съществува. Къде ще е Земята тогава и къде ще сме ние на нея? Библията има отговор и на този въпрос. (Пс. 8:3) Когато гледам Твоите небеса, делото на Твоите пръсти, Луната и звездите, които Ти си отредил, 4 Казвам си: Що е човек та да го помниш? Или човешки син та да го посещаваш? 5 А Ти си го направил само малко по-­долен от ангелите, И със слава и чест си го увенчал. 6 Поставил си го господар над делата на ръцете Си; Всичко си подчинил под нозете му. Независимо доколко го разбираме и осмисляме и колко нищожни и уязвими се чувстваме, независимо колко сме пострадали и наранени от греха, ние сме ценни и важни. Бог ни обича толкова, че даде живота на единствения си Син за нас. (Йоан 3:16) Бог ни обича! С цена сме купени, а това променя статута ни в този свят.
Мойсей, когато разказва за сътворяването на Слънцето и Луната, не ги нарича със собствените им имена Шемеш и Ярях,1 защото те били почитани като божества от околните народи с политеистични религии, за да не би да се разбере или разтълкува неправилно от някой, че главният Бог е създал богът слънце Шемеш и богинята луна Ярях. А за да стане ясно, че те са само светила и да пресече всеки опит за обожествяването им, Мойсей ги нарича просто голямото и малкото светило – едното да владее деня, а другото нощта. Тяхното предназначение е да светят, да топлят и да бъдат знаци.
Наистина още преди Галилей и Коперник прави сензационно откритие, с което удивлява съвременниците си. Става ясно, че научните открития говорят друго, различно от общоприетото. Земята не е център на вселената. Системата не е геоцентрична, а е хелиоцентрична. Безспорно е доказано, че не Слънцето се върти около Земята, а обратното, Земята се върти около Слънцето. Днес това е всеизвестна истина. Но не е всеизвестно, че един ден Слънцето и Луната ще изчезнат, а Земята ще продължи да съществува вечно. Така че църквата не греши, когато твърди, че моделът е геоцентричен и бих добавил, теоцентричен. Нашата планета ще се превърне от център на борбата с греха и смъртта в център на победата на доброто над злото, и на тържеството на живота над смъртта. И от център на непрекъсващи войни и разруха в място на вечен мир и сполука. Митрополит Филарет Московски казва “Достоверността на Свещеното Писание се простира по-­далече от пределите на нашия разум”.2

                                                                                                 Милчо Найденски
______________________
1 Иржи Москала. ПО­-ДЪЛБОКИ ПРОЗРЕНИЯ ЗА БОЖИЯТА ДОБРОТА, глави от Евангелието от Мойсей. Университет “Андрюс”. Адвентно Теологично Общество.
2 Владимир ЛОССКИЙ. БОГОВИДЕНИЕ. “Издателство АCT” ,Москва 2003, с. 190

Коментари

Популярни публикации от този блог

За камилата и иглените уши

Една малка странична порта в стената на Йерусалим  се е наричала   „Иглени уши“. Понеже тясна е портата и стеснен е пътят, който води в живот, и малцина са ония, които ги намират. (Марк 10:24)  А учениците се смайваха за Неговите думи. Но в отговор Иисус пак им каза: Чада, колко е мъчно да влязат в Божието царство ония, които уповават на богатството! ( 25)   По-лесно е камилата да мине през иглени уши, отколкото богат да влезе в Божието царство. "При това ви казвам: По-лесно е камила да мине през иглени уши, отколкото богат да влезе в Божието царство."  Тези изключително известни думи, изречени от Иисус преди около 2000 г., не спират да се цитират и дискутират навсякъде в християнския свят. Те са изречени по повод на един млад и много заможен човек, който търсел Божието царство и вечния живот, но не искал да се откаже от голямото си богатство и грижите за него в този свят. Богатството само по себе си не е порок, но много често се превръща в такъв з...

СЪТВОРЕНИЕ

ТВОРЧЕСКАТА ИДЕЯ В СТАРИЯ ЗАВЕТ, БОГ КАТО ТВОРЕЦ. Колкото повече напредва науката, толкова по-ясно става , че светът не се е самосъздал от първоначално съществуващ хаос, който в течение на много милиони или милиарди години се е организирал във все по-сложни системи и постепенно се е родил животът. Нито пък е възможно някакъв взрив, колкото и велик да е той, да бъде съзидателен и градивен, и да доведе до създаването на живота с цялата си сложна подредба, защото всичко, което се наблюдава при взривовете е разруха, а не съграждане. Айнщайн се учудва на Вселената, че е разбираема. Имануел Кант казва:  „Две неща ме удивляват, звездният безкрай над мен и нравственият закон в мен” . Научните открития свидетелстват за интелигентен замисъл, дизайн, логика и творчески идеи. Много често откритията се правят най-напред на базата на логически разсъждения и предположения и едва по-късно се доказват експериментално. В химическия код на ДНК съществува запис информация, много по-слож...

Една от най-загадъчните фигури в Свещената история – Мелхиседек

Йерусалим е превзет в един и същи ден на годината  от  Навуходоносор  през 586 г. пр. Хр.  и от Тит Флавий в 70 г.  след Хр . 1      Мелхи с едек е посочен като предобраз на Христос. Иисус е едновременно жертва и приносител, ходатай и свещеноизвършител. В посланието до Евреите Той е представен като Първосвещеник според чина Мелхиседеков, ( Melhcizede k, евр. Мелхицедек - цар на правда). Когато Авраам се завърна от победния си поход, при който освободи племенника си Лот, даде десятък на Мелхиседек като на някой по-голям от него, в качеството му на свещеник на Всевищния Бог (Евр.7). А Мелхиседек го посрещна с хляб и вино . Тук можем да направим връзка с Господната вечеря , установена по-късно от Иисус. Още повече, че Мелхиседек е предобраз на Иисус. Това може би е причината да не е посочено родословие и други подробности за Мелхиседек (Иисус, в качеството му на Бог от Стария Завет е безначален и безкраен). Все пак, Мелхиседе...