Пропускане към основното съдържание

ОТКРОВЕНИЕ — 3

ОТКРОВЕНИЕ — 3

II Специално откровение.

ОТКРОВЕНИЕ — 3, изображение №1
Общото откровение се оказва недостатъчно. Затова Бог дава и друго, по-­специално откровение.

1. Свещеното предание

Бог призовава хора за специална служба да предадат на човеците неговите послания, които имат предупредително значение и трябва да послужат за реформа и спасение. Такива са старозаветните пророци. Исаия, Еремия, Езекиил, Даниил, Осия, Амос, Йона, Йоил, Наум, Авакум, Агей, Захария, Малахия… Повечето от тях описват и начина на призоваването си.
(Исаия 6:8) После чух гласа на Господа, който казваше: Кого да пратя? и кой ще отиде за Нас? Тогава рекох: Ето ме, изпрати мене. 9 И рече:­ Иди кажи на тия люде: С уши непрестанно ще чуете, но няма да схванете, И с очи непрестанно ще видите, но няма да разберете.
(Амос 7:14) Тогава Амос рече в отговор на Амасия: Не бях аз пророк, нито син на пророк, но бях говедар и берях черници; 15 а Господ ме взе от стадото, и Господ ми рече: Иди пророкувай на людете Ми Израиля.
(Еремия 1:4) Прочее, Господното слово дойде към мене и рече: 5 Преди да ти дам образ в корема познах те, и преди да излезеш из утробата осветих те. Поставих те за пророк на народите.
Някои от вестите, които Бог предава на хората, са с местно и локално значение, но други имат непреходно значение и се отнасят за всички хора през всички времена. Тогава Бог дава и поръчката “Каквото виждаш, запиши на книга!” – за да се съхрани вестта. В началото е било достатъчно само светото предание, но с напредване на времето се появила нуждата от записване на тези скъпоценни вести, изпратени от Бога.
(Ис. 30:8) Сега иди, напиши това пред тях на дъсчица, И забележи го в книга, Та да остане за бъдещото време за свидетелство до века,
(Ер. 30:1) Словото, което дойде към Еремия от Господа и рече: 2 Така говори Господ Израилевият Бог, казвайки: Напиши в книга всичките думи, които ти говорих.
(Ав. 2:2) Господ в отговор ми рече: Напиши видението и изложи го ясно на дъсчици, За да може да се чете бърже.
Така се раждат светите писания, създадени от свети човеци, движими от Светия Дух.
(2Пет. 1:21) защото никога не е идвало пророчество от човешка воля, но [светите] човеци са говорили от Бога; движими от Светия Дух; 3:2 за да помните думите, изговорени по-­напред от светите пророци и заповедта на Господа Спасителя, [дадена] чрез [изпратените] вам апостоли.

2. Свещеното писание

ОТКРОВЕНИЕ — 3, изображение №2
(II Тим. 3:16) Всичкото писание е боговдъхновено и полезно за поука, за изобличение, за поправление, за наставление в правдата; 17 за да бъде Божият човек усъвършенствуван, съвършено приготвен за всяко добро дело.
Бог не диктува какво да се запише, а оставя свобода в това отношение на пророка. Бог дава видението и поръчката да се предаде на хората, а пророкът се стреми да направи това по най­-добрия начин, но се появяват проблеми: например, трябва да се предадат видени реалности не от този свят. Пророците си служат със сравнения, но това е недостатъчно. Така например Бог не може да бъде сравнен с нищо друго във вселената – той превъзхожда всичко сътворено. Ето защо Езекиил се затруднява да го опише с човешки и земни понятия, защото това, което е видял, не може да се сравни с нищо. Затова той казва “На глед като волска нога, като лъскав метал, като огнен плам”, когато описва колесницата на Бога Меркава в 1 и 10 та глави.
При такива срещи и откровения с “ извънземна ” реалност често пророците не могат да устоят и е нужна Божията намеса за това. Даниил пада като мъртъв и не остава дишане в него, Исаия чувства, че загива, Йоан пада като мъртъв...
А) Старозаветното откровение (Закон, Пророци, Писания; евр. TaNaH – Тора, Невиим, Кетувим). То има за цел да даде повече информация за Бог – създателят на света и всичко съществуващо, за погрешния избор на Адам и Ева, но най-­вече за това, че Бог не ни е оставил и забравил, и е обещал да ни спаси.
Условно можем да разделим вестите в Стария завет като:
  1. Историческо повествование – вярната история на човешкия род, потвърдена и научно с археологически находки.
  2. Нравствено поучение – която част ни казва, че проблемът на човешкия род не е от технически или друг характер, а преди всичко от нравствен. Бог записва собственоръчно десетте заповеди на планината Хорив (или Синайската планина; на арабски джебел Муса или планината на Мойсей) върху каменни плочи, които обещава в Новия Завет да запише във вътрешностите и сърцата на хората. Евреи 8 и 10 гл.
  3. Пророческа част – именно тя по неоспорим начин доказва свръхестествения произход на Свещеното Писание. В Н.З. можем да проследим удивително точното изпълнение на старозаветните пророчества, отнасящи се до Христос: В Исаия 7:14 се казва, че ще се роди от девица (алма); в Михей 5:2, че ще се роди във Витлеем Юдейски; Давид в Пс.22 казва, че ще му бъдат прободени ръцете и нозете и за облеклото му ще хвърлят жребие, и това е пророкувано около хиляда години преди да се е случило. Има пророчества за бъдещето на света и за финала на земната история, който няма да настъпи поради войни или епидемии, или природни катаклизми, а Онзи, който е в началото, ще постави и края. Той сам се е нарекъл Алфа и Омега в Откровението на Йоан.

Коментари

Популярни публикации от този блог

За камилата и иглените уши

Една малка странична порта в стената на Йерусалим  се е наричала   „Иглени уши“. Понеже тясна е портата и стеснен е пътят, който води в живот, и малцина са ония, които ги намират. (Марк 10:24)  А учениците се смайваха за Неговите думи. Но в отговор Иисус пак им каза: Чада, колко е мъчно да влязат в Божието царство ония, които уповават на богатството! ( 25)   По-лесно е камилата да мине през иглени уши, отколкото богат да влезе в Божието царство. "При това ви казвам: По-лесно е камила да мине през иглени уши, отколкото богат да влезе в Божието царство."  Тези изключително известни думи, изречени от Иисус преди около 2000 г., не спират да се цитират и дискутират навсякъде в християнския свят. Те са изречени по повод на един млад и много заможен човек, който търсел Божието царство и вечния живот, но не искал да се откаже от голямото си богатство и грижите за него в този свят. Богатството само по себе си не е порок, но много често се превръща в такъв з...

СЪТВОРЕНИЕ

ТВОРЧЕСКАТА ИДЕЯ В СТАРИЯ ЗАВЕТ, БОГ КАТО ТВОРЕЦ. Колкото повече напредва науката, толкова по-ясно става , че светът не се е самосъздал от първоначално съществуващ хаос, който в течение на много милиони или милиарди години се е организирал във все по-сложни системи и постепенно се е родил животът. Нито пък е възможно някакъв взрив, колкото и велик да е той, да бъде съзидателен и градивен, и да доведе до създаването на живота с цялата си сложна подредба, защото всичко, което се наблюдава при взривовете е разруха, а не съграждане. Айнщайн се учудва на Вселената, че е разбираема. Имануел Кант казва:  „Две неща ме удивляват, звездният безкрай над мен и нравственият закон в мен” . Научните открития свидетелстват за интелигентен замисъл, дизайн, логика и творчески идеи. Много често откритията се правят най-напред на базата на логически разсъждения и предположения и едва по-късно се доказват експериментално. В химическия код на ДНК съществува запис информация, много по-слож...

Една от най-загадъчните фигури в Свещената история – Мелхиседек

Йерусалим е превзет в един и същи ден на годината  от  Навуходоносор  през 586 г. пр. Хр.  и от Тит Флавий в 70 г.  след Хр . 1      Мелхи с едек е посочен като предобраз на Христос. Иисус е едновременно жертва и приносител, ходатай и свещеноизвършител. В посланието до Евреите Той е представен като Първосвещеник според чина Мелхиседеков, ( Melhcizede k, евр. Мелхицедек - цар на правда). Когато Авраам се завърна от победния си поход, при който освободи племенника си Лот, даде десятък на Мелхиседек като на някой по-голям от него, в качеството му на свещеник на Всевищния Бог (Евр.7). А Мелхиседек го посрещна с хляб и вино . Тук можем да направим връзка с Господната вечеря , установена по-късно от Иисус. Още повече, че Мелхиседек е предобраз на Иисус. Това може би е причината да не е посочено родословие и други подробности за Мелхиседек (Иисус, в качеството му на Бог от Стария Завет е безначален и безкраен). Все пак, Мелхиседе...