Пропускане към основното съдържание

Тънка червена линия - Заключение.

Заключение
Според древно юдейско предание пророк Исаия завършва живота си с мъченическа смърт при царуването на нечестивия цар Манасия. Бил е преследван и измъчван, поставен в хралупата на едно дърво и после разрязан на две с трион. Към него се прилагат по традиция и стиховете от 11 глава на Посланието до евреите, която описва героите на вярата:
Евр. 11:36 Други пък изпитваха присмехи и бичувания, а още и окови и тъмници;Евр.11:37 с камъни биваха убити, с трион претрити, с мъки мъчени; умираха заклани с нож, скитаха се в овчи и кози кожи и търпяха лишение, бедствия и страдания;Евр.11:38 те, за които светът не беше достоен, се скитаха по пустините и планините, по пещерите и рововете на земята,
Както е известно, повечето пророци и почти всички апостоли загиват като мъченици по примера на своя Господ Иисус Христос. Но делата им остават да светят като пътеводни светлини, насочващи към вечността.
Пророк Исаия винаги е смятан за евангелски пророк. Той е притежавал забележителна поетична дарба, която проблясва с особена сила в четвъртата песен за страдащия Раб Господен от Исаия 52:13 – 53:12. В Толковая Библия Лопухина се казва по този повод:“В последно време в защита на автентичността на това пророчество, в допълнение към всички предишни аргументи и подобни доводи, е изтъкнат още един нов, ползващ се с голяма тежест сред учените-изследователи на еврейски текстове. Той се основава на подробен анализ на текста на всички разглеждани речи (52:13-53:12), в резултат на което се открива, че цялата тази реч представлява в себе си една поема (пророческа песен), която по законите на еврейското стихослужение се разпада естествено на следните пет строфи: 52:13-15 (1 строфа), 53:1-3 (2 строфа), 4-6 (3 строфа), 7-9 (4 строфа), 10-12 (5 строфа), от които две симетрични строфи са в началото, една е промеждутъчна в средата, и отново имаме две симетрични в края.” 1
Тази поема можем да наречем още плачевна песен за кръстните страдания на Раба Господен. Тук Той е сравнен с Божи Агнец, понесъл греховете на целия свят. Със забележителна точност са разказани най-драматичните събития в човешката история. Направен е и задълбочен анализ на смисъла на Христовите страдания и Неговата заместническа и изкупителна смърт. Както подчертахме вече в нашето изследване, тази глава е кулминационният център на всички старозаветни пророчества, който силно рефлектира в евангелските вести на Новия Завет. Тези рефлексии не се ограничават само в Новия Завет, но чрез него повлияват и цялата Християнска епоха, като имат водещо място в историята на човешкото спасение. От въведителния пример в Д.А. 8:26-39, можахме да се убедим в силата на въздействието на Исаия 53 глава за обръщане и спасение на хората. От сянката на кръстните събития, описани в Исаия 53 гл., обърнахме очи към самата Голготска действителност. Видяхме, че агнето е предобраз на Христос, който отдава Себе си като жертва за нашите грехове. Бяхме в подножието на кръста и наблюдавахме случващото се чрез разказите на пророка и четиримата евангелисти, които, както видяхме, взаимно се допълват. Така станахме свидетели на сключването на Новия Завет, в който сме участници и ние. По този начин откликнахме и на една настойчива покана: (Ис.45:22) Към Мене погледнете и спасени бъдете всички земни краища; Защото Аз съм Бог, и няма друг.
След жертвената смърт на Божия Раб Иисус Христос, старозаветната жертвена система се обезсилва и е прекратена. Тя има само сянково, предобразно значение с една едничка цел - да ни посочи истинската жертва в Иисус. На прага между двата завета Йоан Предтеча, като последен старозаветен пророк, Го посочва с ръка на учениците си и казва: – „Ето Божият Агнец, който носи греха на света” (Йоан 1:29-36). След страданията и смъртта следва възстановяване и прославяне. Вижда се ясно тържеството на живота и победата му над смъртта. Божият Раб Иисус освен жертвен агнец е пророк, по-голям от Мойсей, цар, по-голям от Давид и свещеник, по-голям от Аарон. Неговото свещенство е според Мелхиседековия чин. И Той свещенодейства в небесното светилище.
Ще завършим нашето изследване с отправен поглед към дървото, превърнало се в извор на живот; към Спасителя на Голгота, целият в кърви облян. 
(Пс. 34:5) Погледнаха към Него; и светнаха [очите им], И лицата им никога няма да се посрамят.

31.01.2019, Благоевград, Милчо Найденски, богослов

А. П. Лопухина. Толковая Библия или комментарий на все книги Священного Писания  Ветхого и Нового Заветов.  Издание исправленное и дополненное, 2003 год.Интернет-версия под общей редакцией Его Преосвященства Александра (Милеанта), Епископа Буэнос-Айресского и Южно-Американского.



БИБЛИОГРАФИЯ

  1. Алмалех 2010 М. Алмалех, Светлината в Стария Завет, Издателска къща “Кибеа” София
  2. Алмалех Мони Eшуа, Цветът в Петокнижието – езикова картина на света, Университетско издателство „Св. Климент Охридски”, 2006
  3. Антоний Велики, Любовта прогонва страха, Превел от френски - свещеник Антон Вълчанов, художник Петър Добрев. Издателство Захарий Стоянов, София, 2004 г.
  4. Арчър Глийсън Л., Въведение в Стария Завет. Ревизирана и разширена. 1999. Ловеч 5500, ПК41, Национален офис ХИИО
  5. Библия на църковнославянском язьiке с параллельньiми местами, Росийское библейско общество, Москва 2005, По благословению Святейшего Патриарха Московскаго и всея Русия Алексия II, Репринтное издание
  6. Вълчанов, С., Нов превод на Книгата на пророк Даниил
  7. Григорий Назиански, Пет богословски слова, превод и студия Иван Христов, София 1994, Издателство ГАЛ- ИКО
  8. Дженсън, Ъ., Обзор на Стария Завет, Издателство Нов Ч овек, София 1999
  9. Димитров, И. Желев, Разпрострснение на христовото благовестие. Изд. “Вулкан – 4”, София, 2003 г.
  10. Дукан Жак, Стенанието на земята. Изследване на книгата на пророк Данаил. Издателство Нов живот
  11. Ериксън, М., Християнско богословие, Издателство Нов Човек, София 2000
  12. Йосиф Флавий, Иудейские древности, т.1, Минс „Беларус” 1994,
  13. Коев, Т. Православен катехизис и послание на източните патриарси за православната вяра, Първо фототипно издание.
  14. Лопухина, А., П. Толковая Библия или комментарий на все книги Священного Писания  Ветхого и Нового Заветов.  Издание исправленное и дополненное, 2003 год. Интернет-версия под общей редакцией Его Преосвященства Александра (Милеанта), Епископа Буэнос-Айресского и Южно-Американского.
  15. Лоский, Вл., Боговидение, Издателство АСТ, Москва 2003 г.
  16. Макариополски епископ д-р Николай, Архимандрит д-р Серафим, Нашата вяра, Синодално издателство, 2005
  17. Малицки П., История на Християнската църква том 2, Издателство ГАЛ-ИКО, София 1994, 2001
  18. Макдауъл Джош, Доказателства, които изискват присъда, Издателство Нов Човек, София, 2004 г.
  19. Марковски, Ив., Въведение в Св. писание на Ветхия Завет, Частно въведение, София 1932, Кооперативна печатница Гутемберг
  20. Найденов, Ив. ,Библейския Йона, Издава Библейски колегиум, София 2008
  21. Нов библейски речник, Издателство Нов Човек, София 2007
  22. Панчовски, Ив., Личността на Иисус Христос, 7М/Логис, София 1990
  23. Папа Йоан Павел II, Енциклика Вяра и Разум Fides et ratio, стр. 67, За природата и отношението между вярата и разума. Георги Теологов Каприев, превод от латинския оригинал. Liberia Editrice Vaticana, 1998, Истина-Veritas, 1999
  24. Пиперов Б., Тълкуване Книгата на пророк Исаия, ДП Георги Димитров, София 1982,
  25. Пиперов Б., Тълкуване на книгата Битие. (Пособие за изпитните събеседвания на свещениците), Синодално издателство, София – 1973
  26. Св. Василий Велики, Творения. Том 2 Славянобългарски манастир „Св. Вмчк. Георги Зограф”, Света гора, Атон 2008 г.
  27. Св. Дионисий Аеропагит, За небесната йерархия за църковната йерархия, Издателство ЛИК, София 2001
  28. Св. Йоан Дамаскин, Точно Изложение на Православната вяра, Издателство Тилиа ООД
  29. Тертулиан, Апология, „Северо-Запад Прес”, составление и подготовка текста, 2004, Оформление. ООО „Издательство АСТ”,2004
  30. Хенри, М., Коментар на Библията в 2 тома, том 1, Стар З авет, Съюз на евангелските баптистки църкви 2000
  31. Християнската мисъл през вековете, Издателство Нов Човек, София 1999
  32. Шиваров, Н., Протопрезвитер. Речник на библейските символи, Издателство Нов Човек, София 1995
  33. Шиваров, Н., Протопрезвитер, Традиция и съвременни методи. Образът Божи в човека - Балканска научна конференция 2002
  34. Проф. Протопрезв. д-р Николай Шиваров, проф. д-р Славчо Вълчанов, Вечното в двата библейски завета, (Сборник с материали по библеистика)
  35. Шиваров, Н. Протопрезвитер. Херменевтика на Стария Завет. София, 2005
  36. Dr. H. L. Willmington, Willmington’s GUIDE to the BIBLE, Ghristian Literature Crusade 1995, Fort Washington, Pennsylvania 19034
  37. La Bible de Jerusalem, by Edition du serf, Paris 1973, pour cetteedition,by Desclee de Brouwer. Paris 1975






Коментари

Популярни публикации от този блог

За камилата и иглените уши

Една малка странична порта в стената на Йерусалим  се е наричала   „Иглени уши“. Понеже тясна е портата и стеснен е пътят, който води в живот, и малцина са ония, които ги намират. (Марк 10:24)  А учениците се смайваха за Неговите думи. Но в отговор Иисус пак им каза: Чада, колко е мъчно да влязат в Божието царство ония, които уповават на богатството! ( 25)   По-лесно е камилата да мине през иглени уши, отколкото богат да влезе в Божието царство. "При това ви казвам: По-лесно е камила да мине през иглени уши, отколкото богат да влезе в Божието царство."  Тези изключително известни думи, изречени от Иисус преди около 2000 г., не спират да се цитират и дискутират навсякъде в християнския свят. Те са изречени по повод на един млад и много заможен човек, който търсел Божието царство и вечния живот, но не искал да се откаже от голямото си богатство и грижите за него в този свят. Богатството само по себе си не е порок, но много често се превръща в такъв з...

СЪТВОРЕНИЕ

ТВОРЧЕСКАТА ИДЕЯ В СТАРИЯ ЗАВЕТ, БОГ КАТО ТВОРЕЦ. Колкото повече напредва науката, толкова по-ясно става , че светът не се е самосъздал от първоначално съществуващ хаос, който в течение на много милиони или милиарди години се е организирал във все по-сложни системи и постепенно се е родил животът. Нито пък е възможно някакъв взрив, колкото и велик да е той, да бъде съзидателен и градивен, и да доведе до създаването на живота с цялата си сложна подредба, защото всичко, което се наблюдава при взривовете е разруха, а не съграждане. Айнщайн се учудва на Вселената, че е разбираема. Имануел Кант казва:  „Две неща ме удивляват, звездният безкрай над мен и нравственият закон в мен” . Научните открития свидетелстват за интелигентен замисъл, дизайн, логика и творчески идеи. Много често откритията се правят най-напред на базата на логически разсъждения и предположения и едва по-късно се доказват експериментално. В химическия код на ДНК съществува запис информация, много по-слож...

Една от най-загадъчните фигури в Свещената история – Мелхиседек

Йерусалим е превзет в един и същи ден на годината  от  Навуходоносор  през 586 г. пр. Хр.  и от Тит Флавий в 70 г.  след Хр . 1      Мелхи с едек е посочен като предобраз на Христос. Иисус е едновременно жертва и приносител, ходатай и свещеноизвършител. В посланието до Евреите Той е представен като Първосвещеник според чина Мелхиседеков, ( Melhcizede k, евр. Мелхицедек - цар на правда). Когато Авраам се завърна от победния си поход, при който освободи племенника си Лот, даде десятък на Мелхиседек като на някой по-голям от него, в качеството му на свещеник на Всевищния Бог (Евр.7). А Мелхиседек го посрещна с хляб и вино . Тук можем да направим връзка с Господната вечеря , установена по-късно от Иисус. Още повече, че Мелхиседек е предобраз на Иисус. Това може би е причината да не е посочено родословие и други подробности за Мелхиседек (Иисус, в качеството му на Бог от Стария Завет е безначален и безкраен). Все пак, Мелхиседе...