9
Предсказаният
вестител
Около
четиристотин години в Израил няма
пророческо слово и сега то се чува
отново, и с голяма сила. Йоан стои на
прага между двата завета като последен
старозаветен пророк, сочещ новото време
на непосредствена връзка с Бог. Той е
Ангелът-вестител,
който ще приготви пътя пред Бога, той е
новият Илия, който има да дойде. Той е
светилото, което гори и свети в среднощния
мъртвешки мрак, за да освети и да посочи
на хората идващия за тяхното спасение
Месия – Христос. “Законът
и пророците бяха до Йоан”
(Лука 16:16).
Всички имат Йоан за пророк. Хората го
сравняват с пророк Илия. И той наистина
прилича на него по скромност, ревност
за Божията слава, смелост и изобличителна
сила. (Лука 1:15-17) Но когато го питат кой
е и дали е пророкът, той отрича, като
казва – не съм. И определя себе си съвсем
скромно само като „глас
на викащия в пустинята: оправете пътя
Господен, както е казал пророк Исаия”
(Йоан 1:23),
което е точно
изпълнение на пророкуваното в Исаия
40:3. Пустинята има и метафорично значение,
показващо състоянието на народа Израил
и Йоановия апел към тях като глас в
пустиня. Иисус го нарича
повече от пророк и
свидетелства за него, че е “най-голям
измежду родените от жена” (Лука7:24-28),
което го
поставя пред Енох, Ной и Йов; Авраам и
Мойсей, Данаил и Илия. Той не е „тръстика
разклащана от силен вятър”,
нито е
„пречупена
тръстика”,
нито е „замъждял
фитил”. Той
не е човек, съобразяващ се с политическата
обстановка или с капризите, хрумванията
и болните амбиции на управляващите.
Както стрелката на компаса винаги сочи
на север, така и посоката на Йоан е винаги
на страната на истината и правдата. Стои
непоклатим, като скала всред развълнувано
море. Колко
силно звучи Йоановият глас през вековете,
продължаващ да буди заспалите в греха
души! Колко актуален е и днес, когато
неверието и порочността лавинообразно
са нараснали! “Той
беше светилото, което гори и свети”.
(Йоан 5:35) Мисията
му е да покаже на света Спасителя. Още
от жертвеното агне на Авел, целият Стар
Завет рефлектира в Иисус. Йоан като
последен пророк Го посочва с ръка на
учениците си и казва: – „Ето
Божият Агнец, който носи греха на света”
(Йоан 1:29-36).
Йоан е удостоен с най-високата чест –
да кръсти Божия раб Иисус в Йордан и
по този начин още веднъж да засвидетелства,
да изяви пред света Месията, виждайки
Светия Дух да почива върху Него в телесен
образ като гълъб. Действие, което дава
прозвището на Йоан – Кръстител.
Милчо Найденски, богослов
Коментари
Публикуване на коментар