Пропускане към основното съдържание

Тънка червена линия 9. Викащият в пустинята.

9 Предсказаният вестител
Около четиристотин години в Израил няма пророческо слово и сега то се чува отново, и с голяма сила. Йоан стои на прага между двата завета като последен старозаветен пророк, сочещ новото време на непосредствена връзка с Бог. Той е Ангелът-вестител, който ще приготви пътя пред Бога, той е новият Илия, който има да дойде. Той е светилото, което гори и свети в среднощния мъртвешки мрак, за да освети и да посочи на хората идващия за тяхното спасение Месия – Христос. “Законът и пророците бяха до Йоан” (Лука 16:16). Всички имат Йоан за пророк. Хората го сравняват с пророк Илия. И той наистина прилича на него по скромност, ревност за Божията слава, смелост и изобличителна сила. (Лука 1:15-17) Но когато го питат кой е и дали е пророкът, той отрича, като казва – не съм. И определя себе си съвсем скромно само като „глас на викащия в пустинята: оправете пътя Господен, както е казал пророк Исаия” (Йоан 1:23), което е точно изпълнение на пророкуваното в Исаия 40:3. Пустинята има и метафорично значение, показващо състоянието на народа Израил и Йоановия апел към тях като глас в пустиня. Иисус го нарича повече от пророк и свидетелства за него, че е “най-голям измежду родените от жена” (Лука7:24-28), което го поставя пред Енох, Ной и Йов; Авраам и Мойсей, Данаил и Илия. Той не е „тръстика разклащана от силен вятър, нито епречупена тръстика”, нито е замъждял фитил”. Той не е човек, съобразяващ се с политическата обстановка или с капризите, хрумванията и болните амбиции на управляващите. Както стрелката на компаса винаги сочи на север, така и посоката на Йоан е винаги на страната на истината и правдата. Стои непоклатим, като скала всред развълнувано море. Колко силно звучи Йоановият глас през вековете, продължаващ да буди заспалите в греха души! Колко актуален е и днес, когато неверието и порочността лавинообразно са нараснали! Той беше светилото, което гори и свети”. (Йоан 5:35) Мисията му е да покаже на света Спасителя. Още от жертвеното агне на Авел, целият Стар Завет рефлектира в Иисус. Йоан като последен пророк Го посочва с ръка на учениците си и казва: – „Ето Божият Агнец, който носи греха на света” (Йоан 1:29-36). Йоан е удостоен с най-високата чест – да кръсти Божия раб Иисус в Йордан и по този начин още веднъж да засвидетелства, да изяви пред света Месията, виждайки Светия Дух да почива върху Него в телесен образ като гълъб. Действие, което дава прозвището на Йоан – Кръстител.
Милчо Найденски, богослов


Коментари

Популярни публикации от този блог

За камилата и иглените уши

Една малка странична порта в стената на Йерусалим  се е наричала   „Иглени уши“. Понеже тясна е портата и стеснен е пътят, който води в живот, и малцина са ония, които ги намират. (Марк 10:24)  А учениците се смайваха за Неговите думи. Но в отговор Иисус пак им каза: Чада, колко е мъчно да влязат в Божието царство ония, които уповават на богатството! ( 25)   По-лесно е камилата да мине през иглени уши, отколкото богат да влезе в Божието царство. "При това ви казвам: По-лесно е камила да мине през иглени уши, отколкото богат да влезе в Божието царство."  Тези изключително известни думи, изречени от Иисус преди около 2000 г., не спират да се цитират и дискутират навсякъде в християнския свят. Те са изречени по повод на един млад и много заможен човек, който търсел Божието царство и вечния живот, но не искал да се откаже от голямото си богатство и грижите за него в този свят. Богатството само по себе си не е порок, но много често се превръща в такъв з...

СЪТВОРЕНИЕ

ТВОРЧЕСКАТА ИДЕЯ В СТАРИЯ ЗАВЕТ, БОГ КАТО ТВОРЕЦ. Колкото повече напредва науката, толкова по-ясно става , че светът не се е самосъздал от първоначално съществуващ хаос, който в течение на много милиони или милиарди години се е организирал във все по-сложни системи и постепенно се е родил животът. Нито пък е възможно някакъв взрив, колкото и велик да е той, да бъде съзидателен и градивен, и да доведе до създаването на живота с цялата си сложна подредба, защото всичко, което се наблюдава при взривовете е разруха, а не съграждане. Айнщайн се учудва на Вселената, че е разбираема. Имануел Кант казва:  „Две неща ме удивляват, звездният безкрай над мен и нравственият закон в мен” . Научните открития свидетелстват за интелигентен замисъл, дизайн, логика и творчески идеи. Много често откритията се правят най-напред на базата на логически разсъждения и предположения и едва по-късно се доказват експериментално. В химическия код на ДНК съществува запис информация, много по-слож...

Една от най-загадъчните фигури в Свещената история – Мелхиседек

Йерусалим е превзет в един и същи ден на годината  от  Навуходоносор  през 586 г. пр. Хр.  и от Тит Флавий в 70 г.  след Хр . 1      Мелхи с едек е посочен като предобраз на Христос. Иисус е едновременно жертва и приносител, ходатай и свещеноизвършител. В посланието до Евреите Той е представен като Първосвещеник според чина Мелхиседеков, ( Melhcizede k, евр. Мелхицедек - цар на правда). Когато Авраам се завърна от победния си поход, при който освободи племенника си Лот, даде десятък на Мелхиседек като на някой по-голям от него, в качеството му на свещеник на Всевищния Бог (Евр.7). А Мелхиседек го посрещна с хляб и вино . Тук можем да направим връзка с Господната вечеря , установена по-късно от Иисус. Още повече, че Мелхиседек е предобраз на Иисус. Това може би е причината да не е посочено родословие и други подробности за Мелхиседек (Иисус, в качеството му на Бог от Стария Завет е безначален и безкраен). Все пак, Мелхиседе...