Пропускане към основното съдържание

Тънка червена линия 8. Четвъртата песен.

8Четвърта песен за страдащия Раб Господен.
Четвъртата песен представлява връхна точка в пророческото слово. По общо мнение, тя е ‘най-важният и най-дискутираният пасаж в Стария Завет’ и заслужава по-голямо внимание, особено във връзка с последните събития от земния живот на Иисус Христос. Тя би могла да се нарече Песен на кръстните страдания’ или ‘Първоевангелие за Христовите страдания’.1 Пророкът описва с големи подробности страданията, поруганието и разпятието на Месията така, сякаш присъства там, на Голготския хълм, и е свидетел на разпятието и пробождането Му (53:5). И това 8 века преди да е станало. Може да се сравни по точност на описанието с евангелския разказ на разпятието (едно от най-важните събития в човешката история въобще, другото е възкресението) и с Псалм 22 (По слав. 21), написан от Давид повече от хиляда години преди да се изпълни пророчеството, където е споменато за пробождането на ръцете и краката и за хвърлянето на жребий за имуществото на екзекутирания, в случая само една дреха. „Герхард фон Рад открива в песента следната структура: а) Божие слово (Ис. 52:13-15), б) хор (53:2-10) и в) отново директно Божие слово (53:11-12). Той съзира в случая структурно отражение на формата на богослужението в Йеруслимския храм и затова нарича песента в литературно жанрово отношение ‘пророческа литургия’.”2
Юдейският възглед
През средновековието се появява възглед, според който Рабът Господен не е отделна личност, а е колективен образ на страдащия юдейски народ. Този поглед придобива особено звучене по времето на Холокоста, когато загиват около 6 милиона евреи. Подобна насока на тълкуване вече е прилагана и по отношение Йезекиил 37 глава, където се описва поле, осеяно със сухи кости. Костите постепенно се обличат с жили и меса, изпълват се с духа и се изправят на нозете си, една твърде голяма войска. Според много тълкуватели, тук е предадена картина от второто пришествие и възкресението на мъртвите. Но други виждат в това описание поваления еврейски народ по време на вавилонския плен. Те разчитат тази глава като послание за завръщане от плен, съживяване и възстановяване. Трети приемат и двете възможности като такива, които не си противоречат и взаимно не се изключват, а напротив, даже се допълват.
Проф. Протопрезв. д-р. Николай Шиваров заключава: „Например в сферата на историята на традициите се преплитат и нови вниквания в библейския текст, за които не е ясно дали не са подсказани от самото начало. Ис.52:13-53:12 (т. нар. Четвърта песен за Раба Господен) в равинското юдейство, макар и с колебания, има тенденция за отнасяне думите в тази текстова единица към Израил. В новозаветно време в тях ясно се съзира пророчество за Голготските страдания, които са поети от Иисус Христос, без да има грях, и за спасението, което идва за всички чрез Неговата смърт на кръста (53:4-, 5-9).”3
Няма съмнение, че Рабът Господен е отделно лице, а не колектив (например Израил). Трябва да се отбележи още, че до това време ‘навсякъде в Стария Завет, терминът “раб” на Яхве се прилага към индивиди’, а не в колективен смисъл. Никъде Израил не е изобразен като праведен и невинен.”4
Пророчествата на Исаия силно рефлектират в Новия Завет. Йоан Кръстител (Йоан 1:29) посочва Иисус като Божия Агнец, Който взема греха на света, което много точно кореспондира с Исаия 53:7. Ще добавим и факта, че сам Иисус прилага към Себе си много пъти тези думи. Апостолските свидетелства също рефлектират в Иисус. 
Милчо Найденски, богослов
1 Проф. Протопрезв. д-р Николай Шиваров, проф. д-р Славчо Вълчанов, Вечното в двата библейски завета, (Сборник с материали по библеистика), Проф. Протопрезв. д-р Николай Шиваров, Христоцентричност на Стария Завет, Страдащият Раб Господен, , Издателство Слово – Велико Търново, 1994, стр. 224
2 Пак там, стр. 224
3 Шиваров, Н. Протопрезвитер. Херменевтика на Стария Завет. София, 2005, с. 124, 125; виж също стр.169
4 Проф. Протопрезв. д-р Николай Шиваров, проф. д-р Славчо Вълчанов, Вечното в двата библейски завета, (Сборник с материали по библеистика), Проф. Протопрезв. д-р Николай Шиваров, Христоцентричност на Стария Завет, Страдащият Раб Господен, , Издателство Слово – Велико Търново, 1994, стр. 227


Коментари

Популярни публикации от този блог

За камилата и иглените уши

Една малка странична порта в стената на Йерусалим  се е наричала   „Иглени уши“. Понеже тясна е портата и стеснен е пътят, който води в живот, и малцина са ония, които ги намират. (Марк 10:24)  А учениците се смайваха за Неговите думи. Но в отговор Иисус пак им каза: Чада, колко е мъчно да влязат в Божието царство ония, които уповават на богатството! ( 25)   По-лесно е камилата да мине през иглени уши, отколкото богат да влезе в Божието царство. "При това ви казвам: По-лесно е камила да мине през иглени уши, отколкото богат да влезе в Божието царство."  Тези изключително известни думи, изречени от Иисус преди около 2000 г., не спират да се цитират и дискутират навсякъде в християнския свят. Те са изречени по повод на един млад и много заможен човек, който търсел Божието царство и вечния живот, но не искал да се откаже от голямото си богатство и грижите за него в този свят. Богатството само по себе си не е порок, но много често се превръща в такъв з...

СЪТВОРЕНИЕ

ТВОРЧЕСКАТА ИДЕЯ В СТАРИЯ ЗАВЕТ, БОГ КАТО ТВОРЕЦ. Колкото повече напредва науката, толкова по-ясно става , че светът не се е самосъздал от първоначално съществуващ хаос, който в течение на много милиони или милиарди години се е организирал във все по-сложни системи и постепенно се е родил животът. Нито пък е възможно някакъв взрив, колкото и велик да е той, да бъде съзидателен и градивен, и да доведе до създаването на живота с цялата си сложна подредба, защото всичко, което се наблюдава при взривовете е разруха, а не съграждане. Айнщайн се учудва на Вселената, че е разбираема. Имануел Кант казва:  „Две неща ме удивляват, звездният безкрай над мен и нравственият закон в мен” . Научните открития свидетелстват за интелигентен замисъл, дизайн, логика и творчески идеи. Много често откритията се правят най-напред на базата на логически разсъждения и предположения и едва по-късно се доказват експериментално. В химическия код на ДНК съществува запис информация, много по-слож...

Една от най-загадъчните фигури в Свещената история – Мелхиседек

Йерусалим е превзет в един и същи ден на годината  от  Навуходоносор  през 586 г. пр. Хр.  и от Тит Флавий в 70 г.  след Хр . 1      Мелхи с едек е посочен като предобраз на Христос. Иисус е едновременно жертва и приносител, ходатай и свещеноизвършител. В посланието до Евреите Той е представен като Първосвещеник според чина Мелхиседеков, ( Melhcizede k, евр. Мелхицедек - цар на правда). Когато Авраам се завърна от победния си поход, при който освободи племенника си Лот, даде десятък на Мелхиседек като на някой по-голям от него, в качеството му на свещеник на Всевищния Бог (Евр.7). А Мелхиседек го посрещна с хляб и вино . Тук можем да направим връзка с Господната вечеря , установена по-късно от Иисус. Още повече, че Мелхиседек е предобраз на Иисус. Това може би е причината да не е посочено родословие и други подробности за Мелхиседек (Иисус, в качеството му на Бог от Стария Завет е безначален и безкраен). Все пак, Мелхиседе...