8Четвърта песен за страдащия
Раб Господен.
“Четвъртата
песен
представлява връхна точка в пророческото
слово. По общо мнение, тя е ‘най-важният
и най-дискутираният пасаж в Стария
Завет’ и заслужава по-голямо внимание,
особено във връзка с последните събития
от земния живот на Иисус Христос. Тя би
могла да се нарече ‘Песен
на кръстните страдания’
или ‘Първоевангелие
за Христовите страдания’.”1
Пророкът описва с големи подробности
страданията, поруганието и разпятието
на Месията така, сякаш присъства там,
на Голготския хълм, и е свидетел на
разпятието и пробождането Му (53:5). И това
8 века преди да е станало. Може да се
сравни по точност на описанието с евангелския разказ на разпятието (едно
от най-важните събития в човешката
история въобще, другото е възкресението) и с Псалм 22 (По слав. 21), написан от Давид
повече от хиляда години
преди да се изпълни пророчеството,
където е споменато за пробождането на
ръцете и краката и за хвърлянето на
жребий за имуществото на екзекутирания,
в случая само една дреха. „Герхард фон
Рад открива в песента следната структура:
а) Божие слово (Ис. 52:13-15), б) хор (53:2-10) и
в) отново директно Божие слово (53:11-12).
Той съзира в случая структурно отражение
на формата на богослужението в Йеруслимския
храм и затова нарича песента в литературно
жанрово отношение ‘пророческа
литургия’.”2
Юдейският
възглед
През
средновековието се появява възглед,
според който Рабът Господен не е отделна
личност, а е колективен образ на страдащия
юдейски народ. Този поглед придобива
особено звучене по времето на Холокоста,
когато загиват около 6 милиона евреи.
Подобна насока на тълкуване вече е
прилагана и по отношение Йезекиил 37
глава, където се описва поле, осеяно със
сухи кости. Костите постепенно се обличат
с жили и меса, изпълват се с духа и се
изправят на нозете си, една твърде голяма
войска. Според много тълкуватели, тук
е предадена картина от второто пришествие
и възкресението на мъртвите. Но други
виждат в това описание поваления еврейски
народ по време на вавилонския плен. Те
разчитат тази глава като послание за
завръщане от плен, съживяване и
възстановяване. Трети приемат и двете
възможности като такива, които не си
противоречат и взаимно не се изключват,
а напротив, даже се допълват.
Проф. Протопрезв. д-р. Николай Шиваров заключава: „Например
в сферата на историята на традициите
се преплитат и нови вниквания в библейския
текст, за
които не е ясно дали не са подсказани
от самото начало. Ис.52:13-53:12 (т. нар.
Четвърта песен за Раба Господен) в
равинското юдейство, макар и с колебания,
има тенденция за отнасяне думите в тази
текстова единица към Израил. В новозаветно
време в тях ясно се съзира пророчество
за Голготските страдания, които са поети
от Иисус Христос, без да има грях, и за
спасението, което идва за всички чрез
Неговата смърт на кръста (53:4-, 5-9).”3
“Няма
съмнение, че Рабът Господен е отделно
лице, а не колектив (например Израил).
Трябва да се отбележи още, че до това
време ‘навсякъде в Стария Завет, терминът
“раб” на Яхве се прилага към индивиди’,
а не в колективен смисъл. Никъде Израил
не е изобразен като праведен и невинен.”4
Пророчествата
на Исаия силно рефлектират в Новия
Завет. Йоан Кръстител (Йоан 1:29) посочва
Иисус като Божия
Агнец, Който взема греха на света,
което много точно кореспондира с Исаия
53:7. Ще добавим и факта, че сам Иисус
прилага към Себе си много пъти тези
думи. Апостолските свидетелства също
рефлектират в Иисус.
Милчо Найденски, богослов
Милчо Найденски, богослов
1 Проф.
Протопрезв. д-р Николай Шиваров, проф.
д-р Славчо Вълчанов, Вечното в двата
библейски завета, (Сборник с материали
по библеистика), Проф. Протопрезв. д-р
Николай Шиваров, Христоцентричност на
Стария Завет, Страдащият Раб Господен,
, Издателство Слово – Велико Търново,
1994, стр. 224
2 Пак
там, стр. 224
3 Шиваров,
Н. Протопрезвитер. Херменевтика на
Стария Завет. София, 2005, с. 124, 125; виж също
стр.169
4 Проф.
Протопрезв. д-р Николай Шиваров, проф.
д-р Славчо Вълчанов, Вечното в двата
библейски завета, (Сборник с материали
по библеистика), Проф. Протопрезв. д-р
Николай Шиваров, Христоцентричност на
Стария Завет, Страдащият Раб Господен,
, Издателство Слово – Велико Търново,
1994, стр. 227
Коментари
Публикуване на коментар