7
Песните за Раба Господен
“В
книгата на пророк Исаия се намират
четири песни, в които се възвестява за
идването на Раба Господен, Който е
светлина на света и страда, понасяйки
греховете на човеците. (42:1-7; 49:1-9а; 50:4-9;
52:13-53:12). Пръв Дум (Duhm)
през 1892 г. изказва хипотетичното мнение,
че четирите песни са на един автор от
по-късно време, който бил законоучител.
Това се възприема от редица съвременни
протестантски и други учени. Изследванията
обаче посочват недвусмислено, че в
хипотезата не са взети под внимание,
както следва – особено за Исаия
52:13–53:12 – речниковият състав, стилистиката
и жанровата структура. А те показват
тясна връзка с останалия текст на Исаия
40-55 гл.”1
В първия химн (Исаия 42:1-7) се описва
Господният Избраник, Който ще възвести
съд над народите. Когато идва, Иисус
подчертава, че не е дошъл да съди, а да
спасява погиналото. Но също така говори
и за бъдещ съд, една картина, описана
във видението на пророк Данаил 7 гл.
„Тази нравствена обнова на човечеството
ще бъде предшествана от особено Божие
действие – съдът над народите и изявата
на Божията правда. Денят на Месията e
особен ден
‘ден на Господа Саваота’ (yom
la
YHWH
Zeba’ot
– Ис. 2:12), ден на съд над народите и за
откриване ‘вечната правда’ (Дан.
9:24).”2
Който Го приеме за Спасител и Господ,
покае се и промени пътищата си, ще живее.
Това е заявено от Бог, чрез устата на
пророк Йезекиил под клетва (Йез. 18:21-23,
27,28; 33:14-16). Това
е потвърдено
и от Иисус. Всеки, който Му се довери и
обърне живота си към добро,
няма да се яви на съд, но е преминал от
смърт към живот вечен. В
песента се казва още, че Този Избраник
ще бъде за завет на людете, ще отвори
очите на хората, за да познават Господ
и пътищата на живота. Ще бъде кротък и
смирен, ще утешава съкрушените и
отчаяните. Ще бъде толкова внимателен
към наранените от греха, че “пречупена
тръстика няма да нарани и замъждял фитил
няма да угаси”.
Във
втората песен се повтаря идеята, че
Рабът Господен ще бъде за завет на
народа. За този Нов завет пророкува още
пророк Йеремия (Йер. 31:31-34; 2 Кор. 3:6; Евр.
8:8-13; 10:16,17). Споменава се и това, че царе
и князе ще му се покланят, че е предопределен
още от майчината си утроба да бъде
светлина на хората, за да прогледнат
слепите и да бъдат освободени угнетените.
Третата
песен (Исая 50:4-9) споменава за учителската
дейност на Раба Господен, Който е
ненадминат по мъдрост и знание, и бързо
смълчава всички, които желаят да спорят
с Него. Споменава се и за побой, заплашване
и подигравки, които ще понесе доброволно.
Думата
(cebed)
има
значение на роб. Но би било неправилно
да вложим това буквално значение в този,
а и в друг случай на нейната употреба в
Стария Завет. По-скоро има значение на
служител, но и това е недостатъчно. В
този случай се прибягва към старобългарската
дума “раб”,
която като че ли е най-подходяща за
употреба. Тя има от една страна значението
на служител, а от друга включва и
значението за принадлежност, но не
непременно на робство. Но ако решим да
ползваме и по-силната дума робство, ще
подчертаем, че става въпрос в случая за
“доброволно робство”, което има
позитивно звучене за доброволно
посвещение от любов и привързаност, за
принадлежност и служба към някого, в
случая към Бог. Раби са наричани в
древността и държавни служители с ранг
на министри, висши военни, посланници
и др. „Самопонятно е, че министърът на
царя (cebed hammelek)
или изобщо по-висшият служител имат от
своя страна много служители, наричани
от своя страна също така ‘роби’
(cabadim).
А независимо от положението си в
държавната йерархия и от прякото си
подчинение, всички те са царски cabadim,
изпълняват задълженията си към владетеля
и са предани на него. Това свидетелствува
и случаят със Семей. Той е cebed,
приближен на Давид и същевременно има
свои имоти и cabadim.
От приведеното става ясно, че терминът cebed в старозаветните текстове означава не
само ‘роб’, но и ‘служител’, ‘подчинен’,
‘принадлежащ’ към по-висша особа и под
негова разпоредба.”3
Ако дори в светската сфера раби са се
наричали царските служители или висши
офицери като термин за принадлежност
към някого и служба, то колко повече
това може да бъде валидно в отношенията
на човека с Бога. Раби Божии са били
наричани Авраам, Исаак и Яков, Мойсей и
Давид, пророците. Раб
Божий има значението на Божи човек.
„Бог безкрайно обича човека (Втор. 7:8;
Неем. 9:17; Пс. 145:8) и го благославя и го
облагодетелства (Неем 1:5; Мих 7:18; Пс 28:1;
26:13; 113:20). Поради тези базисни разбирания
в израза ‘роб Божий’ (cebed Jahwe)
се влага позитивно съдържание, близко
до онова на cebed в семейните отношения. Ударението не е
поставено върху подчинеността, но върху
това, че
човек принадлежи към Бога и в Него намира
прибежище и закрила (2
Цар. 22:3; Пс. 17:3; 93:22). ...
‘чедо’ ‘син’ ‘дъщеря’.”4
Милчо Найденски, богослов
1 Проф.
Протопрезв. д-р Николай Шиваров, проф.
д-р Славчо Вълчанов, Вечното в двата
библейски завета, (Сборник с материали
по библеистика), Проф. Протопрезв. д-р
Николай Шиваров, Христоцентричност на
Стария Завет, Страдащият Раб Господен,
Издателство Слово – Велико Търново,
1994, стр. 220
2 Проф.
Протопрезв. д-р Николай Шиваров, проф.
д-р Славчо Вълчанов, Вечното в двата
библейски завета, (Сборник с материали
по библеистика), проф. д-р Славчо Вълчанов,
Христоцентричност на Стария Завет,
Месианската надежда в Стария завет,
Издателство Слово – Велико Търново,
1994, стр. 217
3 Проф.
Протопрезв. д-р Николай Шиваров, проф.
д-р Славчо Вълчанов, Вечното в двата
библейски завета, (Сборник с материали
по библеистика), Проф. Протопрезв. д-р
Николай Шиваров, Христоцентричност на
Стария Завет, Страдащият Раб Господен,
, Издателство Слово – Велико Търново,
1994, стр. 222
4 Пак
там, стр. 223
Коментари
Публикуване на коментар