Пропускане към основното съдържание

Тънка червена линия 7. Песните за Раба Господен.

7 Песните за Раба Господен
В книгата на пророк Исаия се намират четири песни, в които се възвестява за идването на Раба Господен, Който е светлина на света и страда, понасяйки греховете на човеците. (42:1-7; 49:1-9а; 50:4-9; 52:13-53:12). Пръв Дум (Duhm) през 1892 г. изказва хипотетичното мнение, че четирите песни са на един автор от по-късно време, който бил законоучител. Това се възприема от редица съвременни протестантски и други учени. Изследванията обаче посочват недвусмислено, че в хипотезата не са взети под внимание, както следва – особено за Исаия 52:13–53:12 – речниковият състав, стилистиката и жанровата структура. А те показват тясна връзка с останалия текст на Исаия 40-55 гл.”1 В първия химн (Исаия 42:1-7) се описва Господният Избраник, Който ще възвести съд над народите. Когато идва, Иисус подчертава, че не е дошъл да съди, а да спасява погиналото. Но също така говори и за бъдещ съд, една картина, описана във видението на пророк Данаил 7 гл. „Тази нравствена обнова на човечеството ще бъде предшествана от особено Божие действие – съдът над народите и изявата на Божията правда. Денят на Месията e особен ден ‘ден на Господа Саваота’ (yom la YHWH Zebaot – Ис. 2:12), ден на съд над народите и за откриване ‘вечната правда’ (Дан. 9:24).”2 Който Го приеме за Спасител и Господ, покае се и промени пътищата си, ще живее. Това е заявено от Бог, чрез устата на пророк Йезекиил под клетва (Йез. 18:21-23, 27,28; 33:14-16). Това е потвърдено и от Иисус. Всеки, който Му се довери и обърне живота си към добро, няма да се яви на съд, но е преминал от смърт към живот вечен. В песента се казва още, че Този Избраник ще бъде за завет на людете, ще отвори очите на хората, за да познават Господ и пътищата на живота. Ще бъде кротък и смирен, ще утешава съкрушените и отчаяните. Ще бъде толкова внимателен към наранените от греха, че “пречупена тръстика няма да нарани и замъждял фитил няма да угаси”.
Във втората песен се повтаря идеята, че Рабът Господен ще бъде за завет на народа. За този Нов завет пророкува още пророк Йеремия (Йер. 31:31-34; 2 Кор. 3:6; Евр. 8:8-13; 10:16,17). Споменава се и това, че царе и князе ще му се покланят, че е предопределен още от майчината си утроба да бъде светлина на хората, за да прогледнат слепите и да бъдат освободени угнетените.
Третата песен (Исая 50:4-9) споменава за учителската дейност на Раба Господен, Който е ненадминат по мъдрост и знание, и бързо смълчава всички, които желаят да спорят с Него. Споменава се и за побой, заплашване и подигравки, които ще понесе доброволно.
Изразът Раб Господен (cebed Jahwe)
Думата (cebed) има значение на роб. Но би било неправилно да вложим това буквално значение в този, а и в друг случай на нейната употреба в Стария Завет. По-скоро има значение на служител, но и това е недостатъчно. В този случай се прибягва към старобългарската дума “раб”, която като че ли е най-подходяща за употреба. Тя има от една страна значението на служител, а от друга включва и значението за принадлежност, но не непременно на робство. Но ако решим да ползваме и по-силната дума робство, ще подчертаем, че става въпрос в случая за “доброволно робство”, което има позитивно звучене за доброволно посвещение от любов и привързаност, за принадлежност и служба към някого, в случая към Бог. Раби са наричани в древността и държавни служители с ранг на министри, висши военни, посланници и др. „Самопонятно е, че министърът на царя (cebed hammelek) или изобщо по-висшият служител имат от своя страна много служители, наричани от своя страна също така ‘роби’ (cabadim). А независимо от положението си в държавната йерархия и от прякото си подчинение, всички те са царски cabadim, изпълняват задълженията си към владетеля и са предани на него. Това свидетелствува и случаят със Семей. Той е cebed, приближен на Давид и същевременно има свои имоти и cabadim. От приведеното става ясно, че терминът cebed в старозаветните текстове означава не само ‘роб’, но и ‘служител’, ‘подчинен’, ‘принадлежащ’ към по-висша особа и под негова разпоредба.”3 Ако дори в светската сфера раби са се наричали царските служители или висши офицери като термин за принадлежност към някого и служба, то колко повече това може да бъде валидно в отношенията на човека с Бога. Раби Божии са били наричани Авраам, Исаак и Яков, Мойсей и Давид, пророците. Раб Божий има значението на Божи човек. „Бог безкрайно обича човека (Втор. 7:8; Неем. 9:17; Пс. 145:8) и го благославя и го облагодетелства (Неем 1:5; Мих 7:18; Пс 28:1; 26:13; 113:20). Поради тези базисни разбирания в израза ‘роб Божий’ (cebed Jahwe) се влага позитивно съдържание, близко до онова на cebed в семейните отношения. Ударението не е поставено върху подчинеността, но върху това, че човек принадлежи към Бога и в Него намира прибежище и закрила (2 Цар. 22:3; Пс. 17:3; 93:22). ... ‘чедо’ ‘син’ ‘дъщеря’.”4
Милчо Найденски, богослов

1 Проф. Протопрезв. д-р Николай Шиваров, проф. д-р Славчо Вълчанов, Вечното в двата библейски завета, (Сборник с материали по библеистика), Проф. Протопрезв. д-р Николай Шиваров, Христоцентричност на Стария Завет, Страдащият Раб Господен, Издателство Слово – Велико Търново, 1994, стр. 220
2 Проф. Протопрезв. д-р Николай Шиваров, проф. д-р Славчо Вълчанов, Вечното в двата библейски завета, (Сборник с материали по библеистика), проф. д-р Славчо Вълчанов, Христоцентричност на Стария Завет, Месианската надежда в Стария завет, Издателство Слово – Велико Търново, 1994, стр. 217
3 Проф. Протопрезв. д-р Николай Шиваров, проф. д-р Славчо Вълчанов, Вечното в двата библейски завета, (Сборник с материали по библеистика), Проф. Протопрезв. д-р Николай Шиваров, Христоцентричност на Стария Завет, Страдащият Раб Господен, , Издателство Слово – Велико Търново, 1994, стр. 222
4 Пак там, стр. 223

Коментари

Популярни публикации от този блог

За камилата и иглените уши

Една малка странична порта в стената на Йерусалим  се е наричала   „Иглени уши“. Понеже тясна е портата и стеснен е пътят, който води в живот, и малцина са ония, които ги намират. (Марк 10:24)  А учениците се смайваха за Неговите думи. Но в отговор Иисус пак им каза: Чада, колко е мъчно да влязат в Божието царство ония, които уповават на богатството! ( 25)   По-лесно е камилата да мине през иглени уши, отколкото богат да влезе в Божието царство. "При това ви казвам: По-лесно е камила да мине през иглени уши, отколкото богат да влезе в Божието царство."  Тези изключително известни думи, изречени от Иисус преди около 2000 г., не спират да се цитират и дискутират навсякъде в християнския свят. Те са изречени по повод на един млад и много заможен човек, който търсел Божието царство и вечния живот, но не искал да се откаже от голямото си богатство и грижите за него в този свят. Богатството само по себе си не е порок, но много често се превръща в такъв з...

СЪТВОРЕНИЕ

ТВОРЧЕСКАТА ИДЕЯ В СТАРИЯ ЗАВЕТ, БОГ КАТО ТВОРЕЦ. Колкото повече напредва науката, толкова по-ясно става , че светът не се е самосъздал от първоначално съществуващ хаос, който в течение на много милиони или милиарди години се е организирал във все по-сложни системи и постепенно се е родил животът. Нито пък е възможно някакъв взрив, колкото и велик да е той, да бъде съзидателен и градивен, и да доведе до създаването на живота с цялата си сложна подредба, защото всичко, което се наблюдава при взривовете е разруха, а не съграждане. Айнщайн се учудва на Вселената, че е разбираема. Имануел Кант казва:  „Две неща ме удивляват, звездният безкрай над мен и нравственият закон в мен” . Научните открития свидетелстват за интелигентен замисъл, дизайн, логика и творчески идеи. Много често откритията се правят най-напред на базата на логически разсъждения и предположения и едва по-късно се доказват експериментално. В химическия код на ДНК съществува запис информация, много по-слож...

Една от най-загадъчните фигури в Свещената история – Мелхиседек

Йерусалим е превзет в един и същи ден на годината  от  Навуходоносор  през 586 г. пр. Хр.  и от Тит Флавий в 70 г.  след Хр . 1      Мелхи с едек е посочен като предобраз на Христос. Иисус е едновременно жертва и приносител, ходатай и свещеноизвършител. В посланието до Евреите Той е представен като Първосвещеник според чина Мелхиседеков, ( Melhcizede k, евр. Мелхицедек - цар на правда). Когато Авраам се завърна от победния си поход, при който освободи племенника си Лот, даде десятък на Мелхиседек като на някой по-голям от него, в качеството му на свещеник на Всевищния Бог (Евр.7). А Мелхиседек го посрещна с хляб и вино . Тук можем да направим връзка с Господната вечеря , установена по-късно от Иисус. Още повече, че Мелхиседек е предобраз на Иисус. Това може би е причината да не е посочено родословие и други подробности за Мелхиседек (Иисус, в качеството му на Бог от Стария Завет е безначален и безкраен). Все пак, Мелхиседе...