6
Още
за книгата на пророк Исаия
Доказателствата
за единство на книгата са
изключително стойностни и повече от
достатъчни. Цялостното авторството на
Исаия е добре защитено от самата Библия
- както стилът и структурата на книгата
му, така и нейното цитиране в Новия
Завет. Сам
Иисус цитира Исаия като автор на цялата
книга. Същото се потвърждава и от
апостолите, както и от юдейската и
християнската традиция.
Може да се допусне и редакторска намеса
през вековете, както и някои особености
при записването и предаването на
пророческите вести, които най-напред
са били прогласявани, а след това
записвани от самия пророк или от други
писари. Това добре се вижда от случаите,
описни в книгата на пророк Йеремия и
неговия писар Варух (Йеремия 36 глава и
др.).1
Допуска се, че пророчествата на Исаия
са били изучавани от съществуващите
групи на пророческите ученици.
Поетичната
дарба на пророка проличава на много
места в книгата, както и в четирите песни
за страдащия
Раб Господен.
Особена стойност има четвъртата песен
в Исаия 52:13 – 53:12. Можем да я наречем още
и плачевна песен за кръстните страдания
на Месията
Христос.
Тук Той е представен като Божия
Агнец,
понесъл греховете на целия свят. Тази
глава представлява кулминационен център
на всички старозаветни пророчества и
много силно рефлектира в евангелските
вести на Новия Завет. Пророческата
точност на описаните събития и задълбоченият анализ, който обяснява по забележителен
начин смисъла на Христовите страдания
и Неговата жертвена и заместническа
изкупителна смърт са изключителни.
Много ясно се разбира разликата между
животинските старозаветни жертви, които
само ни насочват към истинската, която
е Христос, и важните резултати, които
произтичат от двете. Тези разлики дават
отражение върху двата завета, Ветх и
Нов, които Бог сключва с вярващите.
Особено подходяща е думата „Ветх”,
използвана в превода на Синодалната
Библия, защото тази дума е носителка на
много по-богато смислово съдържание от
думата „Стар”. Има стари неща, които
са по-ценни от новите и с остаряването
стойността им се покачва, а състоянието
се подобрява. Не е така обаче със заветите.
Защото Старият Завет не е просто по-стар,
но той е и овехтял, и близо до изчезване
(2 Кор. 3:14; Евр. 8:13). Тук виждаме как една
стара дума (Ветх) по-добре предава
информацията за нещо друго, също старо,
което е на изчезване (Стар Завет) и поради
тази причина всъщност тя (старата дума
Ветх) се запазва.
Важно
е да подчертаем също така, че тази жертва
не е проява на слабост и принуда. Напротив,
жертвата е доброволна. Чрез нея е
извоювана победа над греха, смъртта и
злото. И тя става причина за проникване
на изцелителна благодат и спасение за
всички вярващи.
Книгата
на Исаия е една от най-цитираните в Новия
Завет. Неговите евангелски вести, макар
и изречени 8 века пр. Хр., се изпълняват
изключително точно, до най-малките
детайли и подробности. Техните рефлексии
не се ограничават само в Новия Завет,
но чрез него повлияват и цялата Християнска
епоха, като придобиват водещо място в
историята на човешкото спасение и в
нашата съвременност.
В
53 глава са описани събитията, разиграли
се на Голготския хълм, като смирението
и жертвената смърт на Божия Раб са
предадени изключително точно и с големи
подробности, сравними само с пророческото
прозрение на цар Давид, описано в Псалм
22 (Слав. 21) – X-XI
век пр. Хр. Разказва се за угнетителния
съд, подигравките и хулите, мъченията,
довели до това, че някои хора не издържали
гледката и отвръщали глави от ранения
Спасител. Споменато
е и Неговото пробождане (halal
прободен
{с
копие})
и жертвена смърт. Подчертана
е Неговата невинност, независимо от
което е причислен
към разбойници, но по смъртта си при
богатия.
Нещо, което се изпълнява съвсем точно
в Новия Завет, когато Йосиф от Ариматея
отстъпва собствената си гробница, за
да бъде погребан в нея Иисус. Разбира
се, Исаия не пропуска да отбележи
резултатите от Голготския подвиг на
Иисус, който ще удиви и продължава да
удивлява всички. Царе се прекланят пред
Него, както е пророкувано. Римските
императори от ревностни съперници се
превръщат в ревностни поклонници на
Христа.
От
казаното до тук стигаме до извода,
че Божият
Раб
е пророкуван още от пророк Исаия и се
появява според пророчествата в Новия
Завет като доказателство за истинността
им. Освен това, идеята за жертвеното агне в Стария завет минава като
червена нишка в Новия завет с мисията на Христос като
Божий Раб (служител и учител), жертвен
агнец, превърнал се в нашия
Спасител.
Милчо Найденски, богослов
1 Известно
е че Иисус Навин завършва Петокнижието
след смъртта на Мойсей
Коментари
Публикуване на коментар