Пропускане към основното съдържание

Тънка червена линия 5. Книгата на Исаия.

5 Книгата на пророк Исаия
Съществува интересно схващане, според което книгата на пророка Исая представлява умален модел на цялата Библия. Подобно мнение е изразено в посочения библейски справочник (гид) по-долу, както и в Обзор на Стария Завет на Ървинг Дженсън, когото вече сме цитирали. „1.Книгата на Исаия може да бъде сравнена с Библията. Библията има 66 книги; Исаия има 66 глави. Старият Завет има 39 книги; първата част на Исаия има 39 глави. Новият Завет има 27 книги; последната част на Исаия има 27 глави. Старият Завет покрива историята на греха /греховете/, съгрешаването на Израел, както и Исаия 1-39. Новият Завет описва личността и службата на Христос, както и Исаия 40-66. Новият Завет започва със служението на Йоан Кръстител. Втората част на Исаия (Глава 40) започва с предсказването на тази служба. Краят на Новия Завет се отнася за новите небеса и новата земя. Исаия привършва книгата си с описанието на същите неща. (Сравни Ис. 66:22 с Откр. 21:1-3.) 2.Книгата на Исаия обикновено се счита за една от шесте най-големи (велики) в Библията. Другите са: Римляни, Йоан, Псалми, Битие и Откровение. 3.Копие на тази книга е сред известните ръкописи от Мъртво Море, открити през 1947г. в една пещера при Кумран. Била е преписана във втори век пр. Хр., и е съдържала 17 листа, които са били 24 фута дължина на 10 инча височина. Преписът (копието) било удивително подобно до стандартните масоретски текстове от 20-ти век сл. н.е.”1
Втората част на книгата на Исаия (40-66 гл.), има подчертано месиански характер, като насочва нашето внимание към благодатното оправдание и спасение на Новия Завет. Последните глави имат есхатологична насоченост.
Авторство и време на написване. Истина е, че не може да се проследи точно и разбере напълно този въпрос от разстоянието на времето. Съществуват различни становища относно написването на книгата на пророк Исаия. Ето накратко някои от тях.
Теория за девтеро Исаия Според някои изследователи Исаия не е единствен автор на книгата. Предполага се, че и други автори са писали и добавяли в книгата. От времето на модерната критика се появява теория (18 – 19 в. Айнхорн, Дум {Duhm} и др.), според която е съществувал някакъв анонимен автор, наречен условно “втори Исаия”, живял по времето на Вавилонския плен, който всъщност написал втората част на книгата от 40 до 66 глави. Някой учени дори считат, че 56 – 66 глави са дело на трети автор, наречен Трето Исаия, живял във времето след Вавилонския плен.
Исаия е авторът на цялата книга.
Има сериозни доказателства в подкрепа на цялостното единство и авторство на книгата. Най-напред юдейската и християнската традиция приемали цялата книга като написана от един автор. Иисус Христос и апостолите никога не поставяли под съмнение авторството на Исаия. Иисус започва своята публична проповед в синагогата в Назарет (Лука 4:18-21) с цитат от книгата на пророк Исаия 61:1,2.
Проф. Ив. Марковски настоява: “И вместо да прибягваме до изкуствени хипотези за авторството на някой неизветен писател бил той “девтеро-Исаия, или друг някой анонимен, ‘религиозен фантаст’, по-основателно и оправдателно е да приемем за автор на цялата книга гениалния пророк Исаия, който с богоозарения си поглед е могъл да проникне в бъдещето и да види дори страдащия на кръста Месия.”2
Проф. Б. Пиперов изброява доказателства в подкрепа на авторството на Исаия, изредени в 9 точки: „2. В превода на 70-те (3 в. пр. Хр.) единството на книгата е силно подчертано. 3. Налага ни се по необходимост въпроса – нима Иисус син Сирахов (190 пр, Хр.) е сгрешил, като е схващал цялата книга като едно единно цяло (срв. Сир. 48:23-28)? 8. Иисус Христос и апостолите приемат гл. 40-66 за написани от Исаия така, както и гл. 1-39. Еванг. Матей (8:17) цитира Ис. 53:4 с думите: ‘За да се сбъдне реченото чрез прор. Исаия’ (срав. Още Ис. 42:1,4 и Мат. 12:17,21; Ис. 40:3 и Лук. 3:4; Ис. 53:1 и Йоан 12:38,41 и др.) 9. ... Исаия, както и другите пророци, първом са говорили устно, а след това самият пророк или учениците им са записвали казаното. Така можем да си обясним твърдението, че цялата книга има един дух, но пък се забелязват някои особености в стила и изразните средства.3
Проф. Глийсън Л. Арчър твърди: „Най-убедителният новозаветен цитат е Йоан 12:38-41. Стих 38 цитира Исаия 53:1; стих 40 цитира Исаия 6:9,10. След това вдъхновеният апостол коментира в стих 41: Това казва Исаия, който лично е видял славата на Христос във видението в храма от Исаия 6 гл., който също е написал думите в Исаия 53:1 (Господи) Кой повярва на това, що е чул от нас, и кому се откри мишцата Господна? Ако това не е същият автор, който написва глава 6 и глава 53 (и подръжниците на Втория Исаия се провикват в хор, че не е той), тогава самият боговдъхновен апостол трябва да е сгрешил. Тогава следва, че поддръжниците на теорията за двете книги на Исаия трябва да се съгласят, че в Новия Завет има грешка дори по толкова важен въпрос като авторството на вдъхновените книги на Стария Завет.4
Милчо Найденски, богослов

1 Dr. H. L. Willmington, Willmington’s GUIDE to the BIBLE, Ghristian Literature Crusade 1995, Fort Washington, Pennsylvania 19034
2 Проф. Ив. С.Марковски, Въведение в Св. писание на Ветхия Завет, Частно въведение, София 1932, Кооперативна печатница Гутемберг, стр. 197
3 Проф. Б. Пиперов,Тълкуване Книгата на пророк Исаия, ДП Георги Димитров, София 1982 г. стр.15, 16, 17
Проф. Глийсън Л. Арчър. Въведение в Стария Завет. Ревизирана и разширена. 1999. Ловеч 5500, ПК41, Национален офис ХИИО. стр. 317

Коментари

Популярни публикации от този блог

За камилата и иглените уши

Една малка странична порта в стената на Йерусалим  се е наричала   „Иглени уши“. Понеже тясна е портата и стеснен е пътят, който води в живот, и малцина са ония, които ги намират. (Марк 10:24)  А учениците се смайваха за Неговите думи. Но в отговор Иисус пак им каза: Чада, колко е мъчно да влязат в Божието царство ония, които уповават на богатството! ( 25)   По-лесно е камилата да мине през иглени уши, отколкото богат да влезе в Божието царство. "При това ви казвам: По-лесно е камила да мине през иглени уши, отколкото богат да влезе в Божието царство."  Тези изключително известни думи, изречени от Иисус преди около 2000 г., не спират да се цитират и дискутират навсякъде в християнския свят. Те са изречени по повод на един млад и много заможен човек, който търсел Божието царство и вечния живот, но не искал да се откаже от голямото си богатство и грижите за него в този свят. Богатството само по себе си не е порок, но много често се превръща в такъв з...

СЪТВОРЕНИЕ

ТВОРЧЕСКАТА ИДЕЯ В СТАРИЯ ЗАВЕТ, БОГ КАТО ТВОРЕЦ. Колкото повече напредва науката, толкова по-ясно става , че светът не се е самосъздал от първоначално съществуващ хаос, който в течение на много милиони или милиарди години се е организирал във все по-сложни системи и постепенно се е родил животът. Нито пък е възможно някакъв взрив, колкото и велик да е той, да бъде съзидателен и градивен, и да доведе до създаването на живота с цялата си сложна подредба, защото всичко, което се наблюдава при взривовете е разруха, а не съграждане. Айнщайн се учудва на Вселената, че е разбираема. Имануел Кант казва:  „Две неща ме удивляват, звездният безкрай над мен и нравственият закон в мен” . Научните открития свидетелстват за интелигентен замисъл, дизайн, логика и творчески идеи. Много често откритията се правят най-напред на базата на логически разсъждения и предположения и едва по-късно се доказват експериментално. В химическия код на ДНК съществува запис информация, много по-слож...

Една от най-загадъчните фигури в Свещената история – Мелхиседек

Йерусалим е превзет в един и същи ден на годината  от  Навуходоносор  през 586 г. пр. Хр.  и от Тит Флавий в 70 г.  след Хр . 1      Мелхи с едек е посочен като предобраз на Христос. Иисус е едновременно жертва и приносител, ходатай и свещеноизвършител. В посланието до Евреите Той е представен като Първосвещеник според чина Мелхиседеков, ( Melhcizede k, евр. Мелхицедек - цар на правда). Когато Авраам се завърна от победния си поход, при който освободи племенника си Лот, даде десятък на Мелхиседек като на някой по-голям от него, в качеството му на свещеник на Всевищния Бог (Евр.7). А Мелхиседек го посрещна с хляб и вино . Тук можем да направим връзка с Господната вечеря , установена по-късно от Иисус. Още повече, че Мелхиседек е предобраз на Иисус. Това може би е причината да не е посочено родословие и други подробности за Мелхиседек (Иисус, в качеството му на Бог от Стария Завет е безначален и безкраен). Все пак, Мелхиседе...