Пропускане към основното съдържание

Призоваване за пророческо служение.


Ето ме, изпрати мене!
Тънка червена линия -4

Призоваването си пророкът описва в 6:1-9. Годината, в която умира цар Озия и в която Исаия получава описаното видение, чрез което е призован за пророческа служба, е 740/739 г. пр. Хр.1 Според евангелист Йоан (12:41), Исаия е видял Иисус (виж също Мал. 3:1-3; 1Кор.10:1-4 и др). Видението е разтърсващо. Пророкът вижда Бог2 в Неговото величие, седящ на престол в своя храм и полите Му изпълват храма3.
Много впечатляваща картина. Не съществува по-величествено изживяване от това да видиш Бог. Има толкова красиви гледки на земята: растения, животни, хора, величествени сцени, планини, реки и водопади, заливи, каньони, изгреви и залези; или пък Вселената с нейните съзвездия, мъглявини и галактически купове. Но тази гледка надминава всичко. Да видиш Всевишния Бог,4 Ел Шаддай5 лично, без да умреш от Неговото величие и святост, това е най-великото преживявяне, за което мечтае и Йов (Йов 19:25) Но аз зная, Изкупителят ми е жив, и Той в последния ден ще издигне из праха тая моя скапваща се кожа, 26 и аз в плътта си ще видя Бога. 27 Аз сам ще Го видя; моите очи, не очите на другиго, ще Го видят. Сърцето ми се топи дълбоко в гърдите ми!); Давид (Пс. 27(26):4) Едно само молих от Господа, само това искам: да пребъдвам в дома Господен през всичките дни на живота си, да гледам Господната красота и да посещавам Неговия (свети) храм. Но възможно ли е да бъде видян невидимият Бог? Светите Отци са категорични, че никой никога не е виждал, нито може да види Бог, Който е несъставен, невеществен, даже немислим и неизразим (неговата природа и съвършенство не могат да бъдат достигнати дори мислено, Йоан 1:18). Безначален и безкраен Дух, изпълващ безкрайната за нас вселена, Създател на всичко, но сам Той несъздаден, трансцедентен, неуловим и незрим, единствен, уникален. Тогава какво са видели пророците? И какво виждат в небето ангелите, серафимите и херувимите? Според св. Йоан Златоуст това, което виждат, е Божието снизхождение към сътворените същества.
И така, резюмирайки мислите на св. Йоан Златоуст за виждането на Бога, може да се каже, че Бог е невидим и непознаваем в своята същност, позволява да бъде познат чрез възлизане, така да се каже, от собствената си природа, снизхождa към тварните същества, и това снизхождение, дело на волята, е въплъщението на Сина, и посредством въплъщение на Словото, невидимият образ на Бога става видим както за ангелите, така и за хората. В бъдещия век ще видят Христос облечен в небесна слава и това ще бъде виждането на Бога ‘лице в лице’. Бог се яви и стана човек, ето защо ще видят Бога в човечеството на Христа.6
В своите ‘6 слова за блаженството’ св. Григорий Нисийски се пита как ще достигнем вечния живот, обещан на чистите по сърце, достигнали до Боговидение, ако видението на божествената природа е невъзможно. Ако Бог е живот, то който не види Бога, няма да види Живот. Той привежда и други текстове от Свещеното Писание, в които « вижда » (voir) означава « обзема, обладава» (possedér, avoir). Ако не видиш – значи нямаш своя част, значи не участваш.”7
За св. Григорий Назиански - Богослов, Боговидението е свързано винаги с участието на цялата Троица. Той казва, че да видиш Бога – това е да съзерцаваш Троицата, съучастващ в цялата пълнота на Нейната светлина: “Ще бъдат сънаследници на съвършената светлина и съзерцание на Пресвятата Владична Троица тези, които съвършено се съединяват със съвършения Дух, и това ще бъде както аз мисля Царството Небесно.8
Около Него летят серафимите, които са с по шест крила. Кои са те? В Толковая Библия Лопухина серафимите (за които се споменава единствено от пророк Исаия в 6 гл.) са представени като най-приближените служители около престола на Бог, които са като огнени – (вероятно от Сараф - изгаряне). Херувимите представляват само престол Божий според този коментар, а ангелите се различават по това, че са Божии пратеници на земята, докато серафимите никога не напускат присъствието си около Божия престол. Все пак именно серафим отива до Исаия, за да го очисти. Според св. Дионисий Аеропагит, серафимите, херувимите и престолите са първата йерархия от най-приближени същества до Бога. Знаещите еврейски казват, че свещеното название Серафим означава възпламеняващи или разгорещаващи, името на Херувимите обилие от разум или излияние на Премъдростта.9 Реакцията на Исаия е обичайната за всички хора, когато имат досег със святостта, навлизайки в присъствието на Всевишния. Адам се крие, Йона бяга, Даниил пада като мъртъв, останал без сила, Йоан пада като мъртъв, Йов се кае, Петър се крие (Бит. 3:8; Дан 8:17,18; 10:9; Йов 42:6; Лука 5:8; Откр. 1:17).
Бог прави нещо, което позволява на пророка да стои в Неговото присъствие. Очиства човеците от грехове и немощи, изпълва ги със сила и ги подготвя за служене. В случая това става чрез един разпален въглен, взет със щипци от Господния олтар и допрян до устата на пророка. Според свети Василий, този въглен представя огненото кръщение с Божието Слово. То очиства и изпълва със сила отгоре. И още, това очистване не е ограничено само за пророка, но се разпростира и за всички вярващи. Това е кръщението, което Иисус внася в света, а Йоан го нарича кръщение със Святия Дух и с огън. На апела на Бог: – Кой ще отиде за Нас, Исаия с готовност откликва:
- Ето ме, изпрати мене!
Любовта не признава принуда, а очаква ответност. Колко вълнуваща сцена! Всемогъщият, Който Сам може всичко, търси сътрудничество от човеците. И това е милост за нас, почет за наша полза.

Милчо Найденски, богослов

1 Проф. Протопрезв. д-р Николай Шиваров, проф. д-р Славчо Вълчанов, Вечното в двата библейски завета, (Сборник с материали по библеистика), Проф. Протопрезв. д-р Николай Шиваров, Христоцентричност нс Стария Завет, Страдащият Раб Господен, , Издателство Слово – Велико Търново, 1994, стр. 228
2 Виж Владимир Лоский, Боговидение, Издателство АСТ, Москва 2003г. стр.311- 437
3 (облекло от непристъпна светлина, слава и святост, Шекина)
עֶליוֹן 'elyown (el-yone') Елион – Всевишен; Ел Елион – Бог Всевишен, Всевишният
שַׁדַּי Shadday (shad-dah'-ee) Шадай – Всемогъщ; Ел Шадай – Бог Всемогъщ, Всемогъщият
6 Владимир Лоский, Боговидение, Издателство АСТ, Москва 2003 г. стр.388
7 Пак там, стр. 382
8 Пак там, стр. 376
9 Св.Дионисий Аеропагит, За небесната йерархия за църковната йерархия, Издателство ЛИК, София 2001, стр. 34

Коментари

Популярни публикации от този блог

За камилата и иглените уши

Една малка странична порта в стената на Йерусалим  се е наричала   „Иглени уши“. Понеже тясна е портата и стеснен е пътят, който води в живот, и малцина са ония, които ги намират. (Марк 10:24)  А учениците се смайваха за Неговите думи. Но в отговор Иисус пак им каза: Чада, колко е мъчно да влязат в Божието царство ония, които уповават на богатството! ( 25)   По-лесно е камилата да мине през иглени уши, отколкото богат да влезе в Божието царство. "При това ви казвам: По-лесно е камила да мине през иглени уши, отколкото богат да влезе в Божието царство."  Тези изключително известни думи, изречени от Иисус преди около 2000 г., не спират да се цитират и дискутират навсякъде в християнския свят. Те са изречени по повод на един млад и много заможен човек, който търсел Божието царство и вечния живот, но не искал да се откаже от голямото си богатство и грижите за него в този свят. Богатството само по себе си не е порок, но много често се превръща в такъв з...

СЪТВОРЕНИЕ

ТВОРЧЕСКАТА ИДЕЯ В СТАРИЯ ЗАВЕТ, БОГ КАТО ТВОРЕЦ. Колкото повече напредва науката, толкова по-ясно става , че светът не се е самосъздал от първоначално съществуващ хаос, който в течение на много милиони или милиарди години се е организирал във все по-сложни системи и постепенно се е родил животът. Нито пък е възможно някакъв взрив, колкото и велик да е той, да бъде съзидателен и градивен, и да доведе до създаването на живота с цялата си сложна подредба, защото всичко, което се наблюдава при взривовете е разруха, а не съграждане. Айнщайн се учудва на Вселената, че е разбираема. Имануел Кант казва:  „Две неща ме удивляват, звездният безкрай над мен и нравственият закон в мен” . Научните открития свидетелстват за интелигентен замисъл, дизайн, логика и творчески идеи. Много често откритията се правят най-напред на базата на логически разсъждения и предположения и едва по-късно се доказват експериментално. В химическия код на ДНК съществува запис информация, много по-слож...

Една от най-загадъчните фигури в Свещената история – Мелхиседек

Йерусалим е превзет в един и същи ден на годината  от  Навуходоносор  през 586 г. пр. Хр.  и от Тит Флавий в 70 г.  след Хр . 1      Мелхи с едек е посочен като предобраз на Христос. Иисус е едновременно жертва и приносител, ходатай и свещеноизвършител. В посланието до Евреите Той е представен като Първосвещеник според чина Мелхиседеков, ( Melhcizede k, евр. Мелхицедек - цар на правда). Когато Авраам се завърна от победния си поход, при който освободи племенника си Лот, даде десятък на Мелхиседек като на някой по-голям от него, в качеството му на свещеник на Всевищния Бог (Евр.7). А Мелхиседек го посрещна с хляб и вино . Тук можем да направим връзка с Господната вечеря , установена по-късно от Иисус. Още повече, че Мелхиседек е предобраз на Иисус. Това може би е причината да не е посочено родословие и други подробности за Мелхиседек (Иисус, в качеството му на Бог от Стария Завет е безначален и безкраен). Все пак, Мелхиседе...