24
Негов род сме ние
Божият
образ в човека. Imago
Dei. (Д.А.
17:28)
Бит.1:26
И Бог каза: Да създадем човека по Нашия
образ, по Наше подобие; и нека владее
над морските риби, над небесните птици,
над добитъка, над цялата земя и над всяко
животно, което пълзи по земята. 27 И
Бог създаде човека по Своя образ; по
Божия образ го създаде; мъж и жена ги
създаде. 28 И Бог ги благослови.
И рече им Бог: Плодете се и се размножавайте,
напълнете земята и обладайте я, и
владейте
над морските риби, над въздушните птици
и над
всяко живо същество, което се движи по
земята.
"В
античната философия съществувало знание
за централното положение на човека,
което тя изразявала с понятието
‘микрокосмос’. В частност, в учението
на стоиците, превъзходството
на човека над космоса се обяснява с
това, че човек обхваща космоса и му
придава смисъл, защото космосът - това
е голям човек, а човекът - това е малък
космос...
‘Няма нищо удивително в това, - говори
свети Григорий Нисийски, - че човекът е
образ и подобие на вселената, защото
земята прехожда, небесата се менят и
всичкото им съдържание е така ефимерно,’...
Истинското
величие на човека не е в неговото
безспорно родство с вселената, а в
неговата причастност с Божествената
пълнота, в скритата там тайна на ‘образа’
и ‘подобието’. ‘Аз
съм земя и за това съм привързан към
земния живот,
- пише свети Григорий Богослов -
но
аз също съм и Божествена частица и затова
нося в сърцето си желание за бъдещ
живот”.1
В
древността слагали статуи с образа на
владетеля по цялата територия на неговите
владения и на тези статуи отдавали
почит. Те символизирали властта на
владетеля над областта. Човекът, именно
бидейки Божи образ, e натоварен с функциите
на владетел и добър управител в царството
на Бога. За разлика от цялото друго
творение, единствено той е носител на
образа (евр. celem – външната форма) и
подобието (евр. demut – вътрешен облик) на
своя Създател и е увенчан със слава и
чест, а това го прави уникален. За да се
избегне антропоморфното представяне
на Бога се приема, че Божият образ е
най-вече в човешкия дух, в личността на
човека. Но образът се съзира и в целия
човек като психосоматично единство.
Той се съдържа в човешката душа, но се
отразява и в неговото тяло. Според Жан
Калвин думите образ
и подобие
са взаимозаменяеми и означават едно и
също нещо, като взаимно се допълват.
Според проф.
д-р Николай Шиваров
подобието е добавено, за да се подчертае
и различието между Бога и творението.
“Функцията на demut е ограничаваща – да
не се помисли за пълно отъждествяване
на човека с Бога.”2
Също така, подобието е и зададеност,
поръка за богоуподобяване, и потенция
за това.
Светоотческа
традиция:
Атанасий
Велики счита, че образът на Бога се
намира в ума на човека. Йоан Екзарх в
своя коментар на сътворението казва:
„Като виждам небето, украсено със
звездите, със слънцето и месеца, земята
– с треви и дървета, морето, изпълнено
с всякакъв вид риби, с бисери и със
златното руно на пините, и като стигнах
до човека, като че от учудване си изгубих
ума и не мога да разбера, (как в едно)
толкова малко тяло (може да има) толкова
голяма мисъл, която обхваща цялата земя
и се издига над небесата.”3
Амвросий Медиолански го открива в
душата. Блаженият Августин, предвид
троичността на Бога, вижда образа в
човешкото съзнание, разум, любов. Ефрем
Сириец и Григорий Нисийски – в свободата
на човека. Ириней Лионски и Григорий
Палама считат, че образ на Бога е не само
душата, но и тялото на човека. Според
Александрийската богословска школа
образът на Бога се намира в духа на
човека, а Антиохийско-сирийското
богословие вижда образа и в тялото на
човека. Василий Велики го вижда в
общението на човека с Бога. Някой го
откриват във владетелските му способности
и качества, а други в неговите творчески
сили и възможности. В Лука 20:24 се
противопоставят външният облик и
изразност на вътрешното състояние и
поведение на човека. Професор Д. Киров
казва: “Като сумира светоотческото
богословие по разглеждания въпрос, св.
Йоан Дамаскин определя Божия образ у
човека като ум и свобода. Следователно
Божият образ не е в тялото, нито само в
душата, а в духа. Той се съдържа в
най-висшето състояние, във върховното
постижение на човешкото разумно същество;
човекът е духовна личност и в това е
подобен на Бога. В този смисъл основният
въпрос на християнската антропология
е този за човешката личност, разбирана
в единството и пълнотата и като единство
от тяло и душа, разум и свободна воля,
сърце и съвест.”4
Човекът е сътворен като мъж и жена. Можем
да приемем, че и двамата в еднаква степен
са носители на Божия образ; а според
(Бит.5:3 Адам
живя сто и тридесет години, и роди син
по свое подобие по своя образ и наименува
го Сит.) той
се предава и на тяхното потомство, на
всеки човек без изключение. Макар че
поради греха образът на Бога в човека
е потъмнял и повреден, то той не е унищожен
напълно и винаги може да се възстанови,
и отново да блесне с небесната си красота.
“... ценността
на човека се изразява в това, което той
трябва (и може) да бъде, а не в това, което
е.”5
От
казаното дотук можем да обобщим, че
образът на Бога в човека присъства в
духовната, но се отразява
и във физическата природа на човека,
като духът доминира над телесното
естество. Също така се открояват две
становища:
1).Образът,
по който е сътворен човекът, е Бог Троица
– според Августин и последователите
му;
2).Образът,
по който е сътворен човекът, е второто
лице на Божеството Христос – според
Атанасий Велики, Антоний Велики, Юстин
Философ, Ориген и др.
Известно
е, че Новият Завет обяснява Стария и
много от възникналите въпроси в Стария
Завет намират своя логичен завършек и
обяснение в Новия. Така става и с образа
на Бога, светещ с цялата си красота и
сила в личността на Иисус. Христос е
истинският, верният образ на Бога.
Imago Dei не е
загубен в Христос. В
Колосяни 1:15;2:9 се казва:
1:15
в Него, Който е образ на невидимия Бог,
първороден преди всяко създание;
2:9
Защото в Него обитава телесно всичката
пълнота на Божеството;
Можем
да заключим, че: “Божият образ е
Предвечното Слово на Бога, а човекът е
образ на Словото. Следователно Словото
е идентично с образа на Бога, според
който е сътворен човекът.”6
И ние го виждаме това Божие Слово да се
въплъщава и да идва да живее между нас
в лицето на Иисус Христос.
Йоан
1:1 В началото бе Словото; и Словото беше
у Бога; и Словото
бе Бог.
10 Той бе в света; и светът чрез Него
стана; но светът Го не позна. 14 И
словото стана плът
и пребиваваше между нас; и
видяхме славата Му, слава като на
Единородния от Отца,
пълно с
благодат и истина. 18 Никой никога не е
видял Бога. Единородният Син, Който е у
Отец, Той ясно Го разкри.
Антоний
Велики казва: “Тъй
че искам да имате ясно познание: Иисус
Христос, нашият Господ, е истинското
Слово на Отца, чрез когото всички духовни
природи бяха създадени по образа на
Образа, Който е Той Самият, понеже е
Глава на цялото творение и на Тялото,
което е Църквата.”7
В
писмото си до Наталия Фонвизина
Достоевски пише:
“А
понякога Бог ми изпраща минути, в които
съм напълно спокоен; в тези минути аз
обичам другите и намирам, че съм обичан
от тях, и в такива именно минути аз си
съставих символ на вярата, където за
мен всичко е ясно и свето. Този символ
е твърде прост: вярвам, че няма нищо
по-прекрасно, по-дълбоко, по-разумно,
по-мъжествено и по-съвършено от Христос,
и не само няма, казвам си аз с ревнива
любов, но и не може да има. Нещо повече,
ако някой би ми доказал, че Христос е
извън истината и истината наистина се
окажеше извън Христос, аз все пак бих
предпочел да остана с Христос, отколкото
с истината.”8
И
така, Неговият род сме ние, хората,
сътворени по Неговия образ,
който сме повредили, деформирали и
изкривили вследствие грехопадението.
Но Бог не се отказа от нас. Той дойде да
възстанови повреденото и да спаси
погиналото. Не случайно Иисус
обичаше да нарича Себе Си Човешкия Син.
Сега Той е официалният представител на
човешкия род в небето на мястото на
Адам. Нещо повече, както вече стана
въпрос, в качеството си на наш сродник,
Иисус има законово предимство, първенство
за плащане на откуп при откупуването
на своите близки и сродници, попаднали
в беда. В
този смисъл можем да Го наричаме и
Сродник-Изкупител. (Йеремия 32:7,8; Рут 4:4
и др).
Още
от зората на човешката история хората
са разделени. Една част, Ситовите потомци,
запазват връзката си с Бога и водят
живот, съобразен с Неговите изисквания
и разпоредби. Те се наричат още божи
синове. Докато друга общност от хора
живеят в бунт срещу Бога. След Потопа
Бог избира Праотеца Авраам, когото
изповядват трите най-големи религии на
земята - Юдаизъм, Християнство и Ислям,
и който е наречен баща на всички вярващи.
От неговите потомци от племето Юда се
ражда и Спасителят на всичките човеци,
Месията Христос.
Често
сме си задавали въпроса каква е целта
на човешкия живот?
Според някои този въпрос е без отговор.
Според други отговорът е толкова сложен,
че никога няма да го научим или разберем
напълно. Или, че отговорите са толкова
много, колкото са и хората. Оказва се,
че не е така. Този толкова труден на пръв
поглед въпрос има неочаквано лесен и
ясен за разбиране отговор, който се
съдържа само в няколко изречения. И те
се намират в Библията. (Д.А. 17:26)
Той
създаде от един човек целия човешки
род, за да обитават по цялата земя, като
беше определил колко време и кои предели
да обитават 27 и да търсят Господа, ако
биха могли да Го усетят и намерят, макар
Той да не е далеч от всеки един от нас.
28 Защото ние чрез Него живеем, движим
се и съществуваме, както са казали и
някои от вашите поети: ‘Негов
сме и род’.
29 И
тъй, след като сме род Божий,
не бива да мислим, че Божеството прилича
на злато, сребро, или камък – изделие
на човешкото умение и въображение.
Целта
на живота ни е да търсим Бога, да
възстановим връзката с Него, за да ни
има и през вечността. Да приемем Христос
и да Го носим в сърцата си по примера на
Игнатий Антиохийски, наречен Богоносец.
Да се научим да Го познаваме и да се
стремим да прилагаме светите Му правила
и изисквания в живота си. Да бъдем Негови
съработници в делото, за което ни
призовава. Какво се иска от нас? Да
изпитваме свещено страхопочитание и
респект към Бога, да сме Му послушни, да
учим волята Му и да я прилагаме в живота
си, като пазим разпоредбите Му. За да
бъдем наистина Негов род не само на
думи, но и на дело. (Изход 19:5) Сега,
прочее, ако наистина ще слушате гласа
Ми и ще пазите завета Ми, то повече от
всичките племена вие ще бъдете Мое
собствено притежание, защото Мой е
целият свят; 6 и вие ще Ми бъдете царство
свещеници и свят народ. Тия са думите,
които трябва да кажеш на израилтяните.
(1Петр.
2:9) Но вие сте
род избран, царствено свещенство, свят
народ, хора, които Бог придоби, за да
възвестите величието на Онзи, Който
ви e призовал от тъмнината в чудната Своя
светлина. 10 Вие, които някога не бяхте
народ, сега сте Божи народ;
които не познахте Божията милост,
сега бяхте помилвани.
Милчо Найденски, богослов
________________________
1 Владимир
Лосский / Боговидение; Москва 2003,
Издателство АСТ (10) Образ и подобие, с. 499
2 Проф.
протопрезв. д-р Николай Шиваров, Традиция
и съвременни методи. Образът Божи в
човека - Балканска научна конференция
2002
3 Йоан
Екзарх. Шестоднев. Второ прецизирано
издание, Превод от старобългарски,
встъпителна студия и коментар: проф.
Николай Цв. Кочев. Издателство „Хейзъл”,
София, 2000 г, с. 233
4 Проф.
дтн Димтър Киров, Въведение в християнската
антропология, за
богообразността на човека,
Университетско издателство „Св. Климент
Охридски”, 1996 г. стр. 146
5 Проф.
дтн Димитър Киров, Измеренията на
човека, Издателство София – С.А.”, 2005
г. стр.101
6 Проф.
дтн Димтър Киров, Въведение в християнската
антропология,за
богообразността на човека,
Университетско издателство „Св. Климент
Охридски”, 1996 г.
7 Антоний
Велики, Любовта прогонва страха, Превел
от френски свещеник Антон Вълчанов,
художник Петър Добрев. Издателство
Захарий Стоянов, София, 2004 г. тр. 68
8 Д-р
Иван Панчовски, Личността на Иисус
Христос, 7М/ЛОГИС, София 1990, стр. 130
Коментари
Публикуване на коментар