Пропускане към основното съдържание

Тънка червена линия 23 Ето човека

23 Ето човека!
Исаия 53:8 От затвор и съд Той биде грабнат; но рода Му кой ще обясни? защото Той бе изтръгнат от земята на живите; за престъпленията на Моя народ претърпя смърт.*
* Според превода на 70-те: "При унижението Му Той бе лишен от праведен съд. Но рода Му кой ще обясни? Защото се отнема животът Му от земята; заради беззаконията на Моя народ бе заведен на смърт".
Разказват как мъдрецът от древността на име Диоген, поразен от развалата на своите съвременници, ходел със запален фенер посред бял ден. Когато го питали подигравателно какво търси с този запален фенер, той отговарял: - Човека.
Когато Пилат изведе Христос, след като го беше бичувал, и го показа на тълпата, изрече думите: Ето човека! (Йоан 19:5 Тогава Иисус излезе вън с трънения венец и в багреница. И Пилат им рече: Ето човека!). Те са натоварени с повече смисъл, отколкото първоначално личи. Всъщност това е Човекът с главна буква, Човекът еталон, съвършен и без грях, понасящ безмълвно, “като агне водено на клане” мъченичество и смърт заради другите, заради истинските виновници, заради нас – окаяния човешки род. Това е Човекът, търсен от Диоген. Той е невинно страдащият Раб Господен, жертвата, дадена от Бога за нас, “с чиито рани ние се изцелихме” (Ис. 53:5). Именно към Христовата кръстна смърт сочи Аврамовата вярност и Исаковото послушание ( Бит. 22:1-20). Пророчеството казва, че този човек ще се роди от девица (alma), без да има баща по плът. И това пророчество се изпълнява точно в Христос. В Него като във фокус се събират всичките Старозаветни пророчества. Той е пророкът, по-голям от Мойсей, царят, по-голям от Давид и свещеникът според чина Мелхиседеков. Той е Месията (помазаникът), който трябва да се роди във Витлеем Юдейски. На Неговото рамо ще почива управлението и царството Му съвсем няма да има край. Той е Емануил, което ще рече Господ е с нас. Той е Княз на мира, Който ще управлява от своята столица Град на мира, описана в Откровение 20-22 глави.
Царството на Иисус е непреходно и вечно. (Дан. 7:13,14) След това видях в нощните видения – ето, сред небесните облаци идваше Един, подобен на Човешки Син, стигна до Вечния и така Той беше доведен пред Него. 14 На Него бяха дадени сила, слава и царска власт, за да Му служат всички народи и племена от всички езици. Неговата сила е вечна и непреходна, и царската Му власт никога няма да изчезне.1
Кой е този като Човешки син? Безспорно тук става въпрос за Месията Христос. В Новия завет Иисус най-много обича да се нарича и предствя по този начин, когато говори за Себе Си (виж Мат. 24:27,30; 26:64 Иисус му отговори: Ти сам го рече! Казвам ви обаче: Занапред ще видите Сина Човешки, седнал отдясно на Всесилния и идещ на небесните облаци.; Лука 21:27; Йоан 1:51; Откр. 1:13; 14:14 и др.).
От този текст става ясно, че Бог се намесва по категоричен начин в развитието на човешката история и Неговата намеса довежда до унищожаване на богопротивните сили. И още до възцаряването на Сина – единственият законен владетел във вселената заедно с Отец и Духа. Той получава сила, слава и царска власт, за да му служат всички и завинаги, защото Той е Цар на царете и Господ на Господарите. Може би това е картината, за която говори Иисус на тези, които Го заплюваха и Му удряха плесници. Какъв контраст между подлостта на съда, проведен от Синедриона по всички правила на нечестието, (скрито и през нощта, в нарушение на закона, с много лъжливи свидетели) и този съд на светостта, провеждан в небето от Бога Отца.
Исаия 53:8 б Но рода Му кой ще обясни?
Пророк Исаия пита и този въпрос се оказва най-трудното място в цялата 53-та глава, според коментара на Лопухин. Проблем създава както свързването с контекста на предходния и следващия текст, така и определяне на понятието “род” на Месията. Дали става дума за миналите поколения на предците, за Неговите съвременници или за бъдещите поколения? Може би е засегнат въпросът за унизителната Му смърт, която се отразява на рода Му. Или пък за неразбирането от страна на мнозинството Негови съвременници на Богочовешката Му личност. 
“И така, в заключение стигаме до извода, че в словата на пророка – Но рода Му кой ще обясни? – има скрито противопоставяне между унизителния вид и бедния, не знатен земен произход на Мессията (2-3 ст.) и Неговото действително, небесно величие, Неговото предвечно раждане от Отца и Неговото Божествено достойнство. Очевидно, тези слова са се изтръгнали от гърдите на пророка, като "своего рода" лирическа въздишка на вярващата душа, дълбоко поразена от толкова рязкото несъответствие между наличните факти (животът и учението на Месията) и човешката оценка за Него (кръстната смърт).”2
Може би някои си мислят, че родът Му е натоварен с вина, за да Го постигне такава съдба? Възможно ли е истината да е такава? Нека се спрем по-подробно на най-приемливото според нас обяснение. Но всъщност тук става дума за една непрекъсната линия на спасяващи се от всички времена.

Проф. д-р Славчо Вълчанов, Нов превод на Книгата на пророк Даниил, гл. VII
А. П. Лопухина. Толковая Библия или комментарий на все книги Священного Писания  Ветхого и Нового Заветов.  Издание исправленное и дополненное, 2003 год.Интернет-версия под общей редакцией Его Преосвященства Александра (Милеанта), Епископа Буэнос-Айресского и Южно-Американского.

Милчо Найденски, богослов

Коментари

Популярни публикации от този блог

За камилата и иглените уши

Една малка странична порта в стената на Йерусалим  се е наричала   „Иглени уши“. Понеже тясна е портата и стеснен е пътят, който води в живот, и малцина са ония, които ги намират. (Марк 10:24)  А учениците се смайваха за Неговите думи. Но в отговор Иисус пак им каза: Чада, колко е мъчно да влязат в Божието царство ония, които уповават на богатството! ( 25)   По-лесно е камилата да мине през иглени уши, отколкото богат да влезе в Божието царство. "При това ви казвам: По-лесно е камила да мине през иглени уши, отколкото богат да влезе в Божието царство."  Тези изключително известни думи, изречени от Иисус преди около 2000 г., не спират да се цитират и дискутират навсякъде в християнския свят. Те са изречени по повод на един млад и много заможен човек, който търсел Божието царство и вечния живот, но не искал да се откаже от голямото си богатство и грижите за него в този свят. Богатството само по себе си не е порок, но много често се превръща в такъв з...

СЪТВОРЕНИЕ

ТВОРЧЕСКАТА ИДЕЯ В СТАРИЯ ЗАВЕТ, БОГ КАТО ТВОРЕЦ. Колкото повече напредва науката, толкова по-ясно става , че светът не се е самосъздал от първоначално съществуващ хаос, който в течение на много милиони или милиарди години се е организирал във все по-сложни системи и постепенно се е родил животът. Нито пък е възможно някакъв взрив, колкото и велик да е той, да бъде съзидателен и градивен, и да доведе до създаването на живота с цялата си сложна подредба, защото всичко, което се наблюдава при взривовете е разруха, а не съграждане. Айнщайн се учудва на Вселената, че е разбираема. Имануел Кант казва:  „Две неща ме удивляват, звездният безкрай над мен и нравственият закон в мен” . Научните открития свидетелстват за интелигентен замисъл, дизайн, логика и творчески идеи. Много често откритията се правят най-напред на базата на логически разсъждения и предположения и едва по-късно се доказват експериментално. В химическия код на ДНК съществува запис информация, много по-слож...

Една от най-загадъчните фигури в Свещената история – Мелхиседек

Йерусалим е превзет в един и същи ден на годината  от  Навуходоносор  през 586 г. пр. Хр.  и от Тит Флавий в 70 г.  след Хр . 1      Мелхи с едек е посочен като предобраз на Христос. Иисус е едновременно жертва и приносител, ходатай и свещеноизвършител. В посланието до Евреите Той е представен като Първосвещеник според чина Мелхиседеков, ( Melhcizede k, евр. Мелхицедек - цар на правда). Когато Авраам се завърна от победния си поход, при който освободи племенника си Лот, даде десятък на Мелхиседек като на някой по-голям от него, в качеството му на свещеник на Всевищния Бог (Евр.7). А Мелхиседек го посрещна с хляб и вино . Тук можем да направим връзка с Господната вечеря , установена по-късно от Иисус. Още повече, че Мелхиседек е предобраз на Иисус. Това може би е причината да не е посочено родословие и други подробности за Мелхиседек (Иисус, в качеството му на Бог от Стария Завет е безначален и безкраен). Все пак, Мелхиседе...