17
Презрян и унизен
(Ис. 53:3) Той бе презрян и отхвърлен от човеците. Човек на скърби и навикнал на печал; И, както човек, от когото отвръщат хората лице, Презрян бе, и за нищо Го не счетохме.
В
този стих пророкът прави тъжна констатация,
която днес, от дистанцията на времето,
предизвиква у нас не само учудване, но
и възмущение. Но дори и сега не продължаваме
ли да наблюдаваме подобно отношение
към Него! Тук виждаме един особен похват
(пророчески перфект), често използван
от пророците. Въпреки че се говори за
бъдеще време, посланието е в минало
свършено време, сякаш се разказва за
нещо, което вече се е случило. С това се
цели да се предаде категоричност на
вестта, която в този случай не подлежи
на промяна не защото е твърдо обусловена,
а защото Бог е трансцедентен и може да
ни разкаже бъдещата действителност
като вече отминала. Освен това Бог може
да наложи и изпълни едно или друго свое
намерение по начин, който Той избере и
никой не може да Му попречи. Можем да
разделим библейските пророчества на
два вида:
Условни
– такива, които подлежат на промяна и
зависят от човешкото поведение и реакция
спрямо Бог и Неговите свети изисквания.
Като примери, доказващи това становище,
можем да посочим много текстове, които
ни говорят условно за добри или лоши
последствия от едно или друго поведение:
(Изх. 15:26; 23:22; Вт. 15:5; 28 гл.; 30:10,17; 1Царе
11:38 и др.). Тази условност се наблюдава
много ясно и в живия живот, където също
може да се предвидят следствията на
едни или други постъпки. Разбира се, Бог
си запазва правото да се намесва и да
променя хода на нещата по Негов избор.
Една такава намеса е Голготската жертва
на Христос, която променя хода на
историята. Тя води до други, по-добри
последствия, различни от очакваните
поради адамовия грях. Безусловни
– такива, които не подлежат на промяна
и не зависят от човека. Като примери
можем да посочим Сътворението,
Боговъплъщението, което според св.
Максим Изповедник е щяло да се осъществи
независимо от грехопадението,1
но може би при по-различни условия и
постигащо различни резултати; или
Второто пришествие, което ще стане
независимо от всичко друго, което може
да се случи. Разбира се, има и привърженици
на крайната обусловеност и пълно
предопределение на всичко, което се
случва.
Но
да се върнем отново към самия текст! “
Човек
на скърби ... От еврейски - isch maciboth
- означава: ‘мъж или човек на труд, мъки,
страдания’ (Изх 3:7).”2
Какво беше направил Иисус, което да беше
достойно за презрение, унижение и
отхвърляне? Беше кротък и смирен по
сърце, но беше и смел, и дръзновен. Наречен
е Агнецът
Божий,
но и Лъвът
от
Юдовото
племе.
През целия Си живот не беше извършил
грях. Живееше себеотрицателно, в полза
на другите. Изпъждаше бесове, вършеше
невиждани и нечувани чудеса. Прощаваше
грехове и лекуваше болни от всякакви
болести: прокажени, обсебени от нечисти
духове, сляпородени, неми, глухи, сакати
и недъгави. Бесовете Му се подчиняваха.
Даже сатана се оттегли по заповед на
Спасителя в пустинята. Иисус заяви за
Себе Си, че са Го намразили, без да има
основателна причина. Може би “…защото,
казва свети Кирил Александрийски, ‘в
Него нямаше вида и славата, прилични на
Бога’”3
Хората имали друга представа за Бога
или за Месията. Затова и се
отнасяли с присмех и презрение към
твърденията Му и претенциите Му за Син
Божи. Дори обвинението срещу Него било само за това твърдение, което е
окачествено като богохулство и наказано
с мъчителна и позорна екзекуция. Но
Иисус казвал истината.
Мойсей,
когато слиза от Синайската планина, не
знае, че кожата на лицето му свети, понеже
е говорил с Бога. “Трябва да се държи
сметка, че при познаването на Господ от
Мойсей Петокнижието документира два
етапа. В по-ранния, при къпиновия храст,
Мойсей говори с Бога с наметало на лицето
си: ‘Рече още: Аз Съм Бог на баща ти, Бог
Авраамов, Бог Исааков, и Бог Яковов. А
Мойсей затули лицето си, защото се боеше
да погледне към Бога.’ (Изход 3:6). Вторият
етап бележи обратния процес – в ежедневния
живот Мойсей слага парче плат на
блестящото си от контакта с Бога лице.
За контакта си с ковчега на завета Мойсей
маха от лицето си покривалото.”4
Можем
да направим извода, че общуването с Бога
води до святост – нравствена и физическа.
Светлината е толкова силна, че околните
не могат да я понесат и той трябва да
закрива лицето си с покривало, което се
явява предобраз на Ветхия Завет, който
преминава (2Кор. 3:13-18). Но Иисус също
излъчва светлина. На планината Тавор5
Той разкрива величието на своята святост
пред учениците си. Свети Григорий Палама
коментира станалата промяна като
извършена не при Иисус, а при апостолите.
За тях това е било възлизане от времето
и пространството и осъзнаване на вечната
реалност, защото Иисусовата святост не
се променя.6
За по-голяма яснота, по аналогия ще
приведем друг пример от Писанието – от
времето на пророк Елисей и неговия слуга, който проглежда за малко в духовния
свят по молба на Елисей, отправена към
Господ, и вижда цяла небесна армия от
огнени колесници и коне (4Царе. 6:17). Защо
св. Григорий Палама изказва това становище
или как стига до него? Отговорът е и
лесен, и труден. Доказателството се
намира отново в библейския текст (Яков
1:17) Всяко
добро дарение и всеки съвършен дар идва
отгоре, и слиза от Отца
на светлините, у Когото няма изменение,
или сянка от промяна.
Известно е, че Бог Син е единосъщен с
Бог Отец и Бог Свят Дух. Библията твърди,
че Бог не се променя. От това следва, че
Синът винаги се ражда, а Светият Дух
винаги изхожда от Отца, Който пък винаги
Ги има в Себе си. До такъв извод стига
Ориген. След като Иисус не се променя,
защото е Бог, то Той наистина излъчва
винаги тази светлина. В Символа на вярата
за раждането на Сина е употребен изразът
Светлина
от светлина, Бог истинен от Бог истинен.
Промяната трябва да настъпи и настъпва
в хората. Така че ние се съгласяваме
напълно със св. Григорий Палама. Трудната
част се състои в това как да си обясним
казаното. Признавам, че човешкият разум,
поне на този етап на развитието си,
докосвайки се до същността на Бога,
всъщност се докосва и до предела на
своите възможности. Човек по-лесно може
да обхожда времето и пространството,
както и градежа на този свят, от безкрайно
малкото до безкрайно голямото, без да
успява да стигне до край, но докоснал
се до Божията съвършена същност, достига
своя лимит и там, разбира се, спира.
Св.
Григорий Богослов казва: „Презираният
сега от теб е бил нещо свръх тебе. Сега
Той е човек, но е било време, когато е
бил несъставен. Каквото е бил, същото е
останал, но е възприел и онова, което не
е бил. В начало (Йоан 1:1) Той беше без
причина, защото каква причина може да
има Бог? След това обаче се роди и затова
имаше причина – твоето спасение,
спасението на ругателя, който презира
Божеството, защото е възприело неговата
дебелота, приобщавайки се посредством
ума към плътта, така че принизеният
човек да стане Бог, като се съедини с
Бога, стана едно с Него и надделя
най-висшето, за да мога и аз да стана Бог
също толкова, колкото Той човек.”7
Милчо Найденски, богослов
1 Владимир
Лоский, Боговидение, Издателство АСТ,
Москва 2003 г. стр.216
2 А.
П. Лопухина. Толковая Библия или
комментарий на все книги
Священного
Писания Ветхого и Нового
Заветов. Издание исправленное и
дополненное, 2003 год. Интернет-версия
под общей редакцией Его Преосвященства
Александра (Милеанта),
Епископа
Буэнос-Айресского и Южно-Американского.
3 Пак
там
4 Мони
Алмалех, Светлината в Стария Завет,
Издателска къща “Кибеа” София 2010 г.
5 (Предполага
се, че е Таворската планина; в евангелията
не е назовано името на планината; според
други мнения е по-вероятно да става
въпрос за планината Ермон, която е много
по-висока.)
6 Владимир
Лоский, Боговидение, Издателство АСТ,
Москва 2003 г. стр.445
7 Григорий
Назиански, Пет богословски слова, превод
и студия Иван Христов, София 1994,
Издателство ГАЛ-ИКО, стр. 84
Коментари
Публикуване на коментар