16
Младочката
(Ис. 53:2) Защото израсна пред Него като отрасъл, И като корен от суха земя; Нямаше благообразие, нито приличие та да Го гледаме, Нито красота та да Го желаем.
„Гласът
на викащия в пустинята:...”(Мат.3:3)
Състоянието
на народа е такова, каквото е предсказал
Исаия, потвърдено е от Йоан Предтеча и
от четиримата евангелисти - като пустиня (Ис. 40:3) Глас на един който вика: Пригответе в пустинята пътя за Господа, Направете в безводното място прав друм за нашия Бог. (Мат. 3:3.; Марк 1:3; Лука 3:4; Йоан 1:23) – суха
земя, камениста почва, пустиня. През
деня жега, през нощта студ, вятър, пясък.
Няма вода, няма растителност, няма живот.
Не растат „дървета
на правдата“
(Ис. 61:3), всичко е изсечено, няма извори
с жива вода, всичко е пресушено. В
Църковнославянската Библия е използван
терминът жадуваща
земя,
което внася и друг важен нюанс.1
Независимо от суровите условия и сякаш
безнадеждното мъртвило, се чувства
копнеж, надежда, интуитивно очакване
за дъжд, за извори от жива вода. В пустинята
вали рядко, но когато вали, тя се
преобразява много бързо. Във времето
на пророк Илия имало голяма суша. Три
години не валяло дъжд. И
после, когато Илия призова истинският
Бог Йехова, завалява дългоочакваният
дъжд. Жадната земя отново е напоена.
Подобна суша имало и в междузаветният период
в Израил, когато нямало пророческо слово
четиристотин години. Но какво предстоеяло само! Самият Бог идва между хората,
за да ги поучава, наставлява, изцерява и спасява. (Евреи 1:1) Бог,
Който много пъти и по много начини е
говорил в миналото на нашите предци
чрез пророците, 2 в тези последни дни
Той ни говори чрез Сина. Него е поставил
за наследник на всичко, чрез Него е
създал и света, 3 Той е сияние на славата
на Бога и образ на Неговата същност и
държи всичко чрез могъщото Си слово. А
след като чрез Себе Си очисти греховете
ни, седна отдясно на величествения Отец
във висините. 4 И Той стана толкова по
горе от ангелите, колкото по-достойно
в сравнение с тях е името, което е
наследил.
„Идването
Му на този свят и Неговата същност не
били съвместими с идеите, които юдеите
имали за Месията. Очаквало се, че Неговият
произход ще бъде високопоставен и
благороден. Трябвало да бъде син на
Давид, но произлязъл от това прочуто
царско семейство, когато то се стопило
и западнало, а Йосиф бил беден дърводелец.
Това се има предвид, когато се казва, че
Той е корен
от суха земя,
роден в бедно и окаяно семейство, на
север от Галилея, в семейство, от което,
като от суха и изоставена пустиня не се
очаквало нищо зелено, нищо велико, в
страна с толкова малък авторитет, за
която хората мислели, че от нея не може
да се появи
нищо добро.”2
За тази млада
фиданка се говори в Исаия 11:1-5. Поникнала
от Йесеевия дънер, от сякаш отрязания
и повален Давидов род, Младочката не
само ще възроди старата слава, но ще
надмине и ще превъзхожда всичко и всички
по слава, ще съди и царува с правда и ще
поразява с жезъла
на устата си. Пророк
Иеремия, казва, че този праведен Отрасъл
ще върши правосъдие и ще носи оправдание.
Ще донесе спасителното познание, че
нашата правда е от Бога и ще се развява
като знаме всред народите. (Иеремия
23:5)
Ето, настъпват дни, казва Господ – и ще
въздигна на Давида праведна Младочка,
и ще се възцари Цар, Който ще постъпва
мъдро и ще върши съд и правда на земята.
6 В неговите дни Иуда ще се спаси, И Израил
ще живее безопасно; и ето – Неговото
име, с което ще Го наричат: “
Господ
– наше оправдание!”
или “Господ
е наша правда“. Исаия
11:10 И в оня
ден, към Иесевия корен, който ще стане
като знаме на народите, ще се обърнат
езичниците, и покоят му ще бъде слава.
Пророк Захария говори за завръщането
от Вавилонски плен и за възстановяването
на храма.3
Той посочва човекът, за когото е
пророкувано като за "Отрасъл". Това е
Иисус, Йоседековия
син, който е измежду завърналите се
пленници и е наречен велик свещеник.
Дали той е Младочката, който ще построи
храма Господен и ще свещенодейства? Тук
виждаме как едно и също пророчество
може да има повече от едно приложение.
Веднъж то се изпълнява частично през
537-520 г. и втори път напълно и окончателно
в лицето на въплътилия се Бог Слово
Иисус Христос. По този начин Иисус, Йоседековия син, подсилва пророческата
вест, като се превръща в предобраз на
Месията Христос (Захария
6:9-15). В Новозаветен
смисъл Божият храм, който Христос ще
съгради, е обществото от вярващите - „еклесия“, Неговата църква, на
която и портите на ада няма да и надделеят.
Крайъгълният камък на този градеж е
Самият Иисус, а в основата се съграждат
като живи камъни Неговите апостоли,
после апостолските мъже и всичките
искрени вярващи през всички векове (Д.А
7:47,48; 17:24; 1Кор. 3:16-18; 6:16,19; Еф. 2:19-22).
Свръхестественото
съществуване на Църквата Христова е
небесна реалност
с проявление в нашия свят, към която се
прибавят спасяващите се от всички векове
и броят им за вечността непрекъснато
расте. Според св. Киприан Картагенски,
Ориген и др., извън
Църквата няма спасение: “Exstra Ecclesiam nemo
salvatur” и никой не може да има Бог за баща,
ако няма Църквата за своя майкa (Habere
non patest Deum patrem, qui Ecclesiam non habet matrem).
Църквата е земна, воюваща, за да се
възцари господството на Бог и тук, на
земята, и небесна, тържествуваща, където
то е реалност. Все
пак реализирането на небесното царство
в пълнота предстои и има есхатологична
насоченост към края на историческия
процес. Всички са поканени да бъдат част
от него.
Исаия
53:2б Нямаше благообразие, нито приличие та да Го гледаме, нито красота та да Го желаем.
От
този текст в никакъв случай не можем да
направим извода, че Иисус е бил
непривлекателен или некрасив. Нито, че
е имал неприлично поведение. Тъкмо
обратното. Но акцентът в Неговото служене
не е върху външния блясък и суетни изяви,
с каквито са свикнали и каквито очакват
хората. Просто Той влиза категорично в
дълбок конфликт с установените порядки
и принципи на обществото по онова време,
които се приемали за правилни и
благоприлични, но всъщност били напълно
погрешни. Да дружи с блудници и грешници,
да се храни заедно
с тях (човек
лаком и винопиец)
изглеждало некрасиво, неприлично
поведение. Иисус отива
и по-далече, атакува фалшивата лична
святост на мнимите праведници, която
те са поставили на мястото на истинската,
идваща от Бога. Натрупаните през годините
ненужни религиозни порядки, които
затрудняват хората в поклонението, са
порицани и разобличени. (Мат 23; Марк
2:17; Лука 18:10-14). На фона на външно
благоприличните религиозни лицемери,
поведението Му сякаш изглежда
неблагоприлично, некрасиво, но всъщност
не е така. Нищо не може да Го спре и
отклони от мисията Му. Нито безсмислените
спорове, клеветите и хулите, нито
подигравателите, биячите
и скубачите на косми
(Ис.50:6), нито мъченията, нито разпятието.
Сега
знаем, че има красота, изглед и величие,
които са ненадминати и привличат
неудържимо към Него.
Авраам и Йов, патриарсите, пророците,
много от царете на Израел са желаели и
са се стремели именно към това, да могат
да Го видят. Както и всички вярващи през
всички времена. (Йов 19:25; Пс. 27:4 /СИ. 26/;
Йоан 8:56-58). (Пс. 45:2,6,7/СИ 44:3,7,8)
Ти си най-прекрасният от синовете
човечески;
благодат се изля от Твоите уста; затова
Бог Те е благословил навеки. 7. Твоят
престол, Боже, е вечен; жезълът на
правотата е жезъл на Твоето царство. 8.
Ти обикна правдата и намрази беззаконието,
затова, Боже, Твоят Бог Те помаза с елей
на радост повече от Твоите съучастници.
И
св. Гигорий Назиански изразява същото
мнение: „Спасяваше се в Египет с бягство
(Мат. 2:13,14), но и всички в Египет обърна
в бягство (Изх. 14:27). За евреите нямаше
‘ни
изглед, нито величие’
ала за Давид бе прекрасен, с красота
превъзхождаща синовете човешки (Пс.44:3),
озарява с мълнии планините и е по-светозарен
от слънцето (Мат. 17:2), въвеждайки ни в
тайнството на идното.”4
Милчо Найденски, богослов
Милчо Найденски, богослов
1 Библия
на църковнославянском язьiке
с параллельньiми
местами, Росийское библейско общество,
Москва 2005, По благословению Святейшего
Патриарха Московскаго и всея Русия
Алексия II,
Репринтное издание
2 Матю
Хенри, Коментар на Библията в 2 тома,
том 1, Стар Завет, Съюз на евангелските
баптиски църкви 2000, стр. 1175
3 (Когато
става въпрос за престоя на евреите в
Египет, се говори за робство, а за престоя
им във Вавилон, става дума за плен.
Юдеите във Вавилон са имали религиозна
свобода, били са наемани на работа и са
получавали заплата. Някои от по-изявените
и талантливи са били включвани и в
управлението на страната. Пример за
което са Даниил и неговите другари).
4 Григорий
Назиански, Пет богословски слова, превод
и студия Иван Христов, София 1994,
Издателство ГАЛ-ИКО, стр. 85
Коментари
Публикуване на коментар