15
Спасението
е от юдеите
Исаия
53:1.
(Господи!) Кой повярва на това,
що
е чул от нас, и кому се откри мишцата
Господня?
Хората
през всички времена са имали познание
за Бога и са Му се покланяли. Разбира
се, често богопознанието е било неясно,
замъглено или направо погрешно, но то
е присъствало при всички цивилизации.
Бог говори на хората много пъти и по
много начини. Все пак юдейският народ
се отличавал измежду всички други. Той
имал привилегията на избранничеството.
Получил безценното наследство на
Свещените писания, които трябвало да
съхрани и предаде през вековете. Друг
феномен са пророците, които предавали
божиите вести към хората. Но най-важното
от всичко било раждането на Месията.
Спасението
е от юдеите
(Йоан 4:22). Вестта е една и съща за всички
хора през всички времена, без разлика.
От обещанието, изречено към първите
хора в райската градина (Бит. 3:15), през
жертвата на Авел, пасхалното агне по
време на Изхода, жертвената система при
скинията в пустинята и храма в Йерусалим.
Всички те говорят и сочат едно и също –
идването на
Агнеца Божи Иисус, Който ще понесе
греховете на целия свят. Всички пророци
пророкуват за Него, дори и пророци извън
Израел, като Валаам например. Тогава
защо Исаия пита кой
е повярвал това известие? И на кого се
е открила мишцата
(символ на сила, мощ), силата Господна?
Наистина има защо. Подобен въпрос задава
по-късно и самият Иисус (Лука 18:8) Казвам
ви, ще ги защити много скоро! Но когато
дойде Синът човешки, ще намери ли вяра
на земята?
1
(Ис. 1:3) Волът познава стопанина си, И оселът яслите на господаря си; [Но] Израил не знае. Людете Ми не разсъждават.
Тиха и свята нощ. На небето свети нова звезда. Идват мъдреци от Изток да се поклонят на юдейския цар. Питат къде се е родил. В Юдея са изненадани. Чужденците знаят това, което юдеите били призвани да оповестят на целия свят, но сякаш са забравили за раждането на Спасителя Христос. Не само че са потънали в мрак, но когато ги огрява светлината на живота, правят всичко възможно да я загасят. Цар Ирод, който не е от юдейски произход (идумеянин) е доста кръвожаден, даже към собственото си семейство. Убива много свои роднини и трима от синовете си. По негова заповед са избити младенците във Витлеем и околностите. По някои пресмятания това са около 14000 деца.2 Човеците наистина са възлюбили мрака. Първата глава на евангелието от Йоан започва с описание на Логоса - Творец на вселената. След това се описва и Неговото въплъщение; идването Му да живее между хората, за да им донесе спасително богопознание. Светлината на живота идва в света, който е създал, но светът (повреден, изроден и ослепен) не познава своя Създател. Идва всред своите си - избрания юдейски народ. За тях не се казва, че не Го познават. Напротив, познават Го, но не Го приемат. (Йоан 1:1-5,10-14,18). Излиза, че Исаия има основотелна причина да пита кой е повярвал и на кого се е открила силата Господна. Силата Господна е тази, която е приготвила и изработила спасение, но кой ще повярва? Има хора, които Му вярват и Го приемат за спасение. Те също са юдеи. Нататък благовестието се разнася като взрив. Скоро обикаля целия свят и е проповядвано на хора от всеки народ, племе и език. Онези от тях, които Го приемат, стават божии чеда и се прибавят към небесното семейство на земята – Църквата.
Тиха и свята нощ. На небето свети нова звезда. Идват мъдреци от Изток да се поклонят на юдейския цар. Питат къде се е родил. В Юдея са изненадани. Чужденците знаят това, което юдеите били призвани да оповестят на целия свят, но сякаш са забравили за раждането на Спасителя Христос. Не само че са потънали в мрак, но когато ги огрява светлината на живота, правят всичко възможно да я загасят. Цар Ирод, който не е от юдейски произход (идумеянин) е доста кръвожаден, даже към собственото си семейство. Убива много свои роднини и трима от синовете си. По негова заповед са избити младенците във Витлеем и околностите. По някои пресмятания това са около 14000 деца.2 Човеците наистина са възлюбили мрака. Първата глава на евангелието от Йоан започва с описание на Логоса - Творец на вселената. След това се описва и Неговото въплъщение; идването Му да живее между хората, за да им донесе спасително богопознание. Светлината на живота идва в света, който е създал, но светът (повреден, изроден и ослепен) не познава своя Създател. Идва всред своите си - избрания юдейски народ. За тях не се казва, че не Го познават. Напротив, познават Го, но не Го приемат. (Йоан 1:1-5,10-14,18). Излиза, че Исаия има основотелна причина да пита кой е повярвал и на кого се е открила силата Господна. Силата Господна е тази, която е приготвила и изработила спасение, но кой ще повярва? Има хора, които Му вярват и Го приемат за спасение. Те също са юдеи. Нататък благовестието се разнася като взрив. Скоро обикаля целия свят и е проповядвано на хора от всеки народ, племе и език. Онези от тях, които Го приемат, стават божии чеда и се прибавят към небесното семейство на земята – Църквата.
Според
Толковая
Библия Лопухина,
1 стих от 53 глава в книгата на пророк
Исаия е общо въведение към цялата реч
в главата.
Кой
е повярвал? Има конфликт между човешките
представи и божиите действия, между
очаквания Месия – цар юдейски, и появилия се Месия – Раб Господен, който страда
и умира. От какво ще е породен този
конфликт в знанието, представите и
поведението на хората? От погрешния
начин на живот. От отдалечаването и
липсата на жива връзка с Бога, в резултат
на което са се изпълнили пророческите
думи от (Исаия 6:9,10). Натегнали са сърцата
от ядене,
пиянство и житейски грижи,
с очи виждат и с уши чуват, но не разбират.
Милчо Найденски, богослов
1 Икона
Рождество Христово
2 Д-р
Иван Панчовски, Личността на Иисус
Христос, 7М/Логис, София 1990, стр.76
Коментари
Публикуване на коментар