Пропускане към основното съдържание

Ева - Мария

Както чрез Ева грехът влиза в света,
така чрез Дева Мария – спасението и вечният живот.*
Има две жени в човешката история, които са ненадминати по значимост и слава. Едната е Ева, майката на цялото човечество. Според Талмуда в един човек може да се съдържа цялото човечество. Ако всеки проследи родословието си докрай, неминуемо ще стигне до Адам и Ева. В този смисъл всички хора са братя и сестри по рождение. Другата жена е Богородица, светата Дева, майката на нашия Господ и Спасител Иисус Христос. Чрез Ева грехът влиза в света, а с него болестите и смъртта. Чрез Мария спасението влиза в света, а заедно с него се завръща вечността. Още когато я посещава архангел Гавраил, за да я уведоми за това, че ще зачене от Светия Дух и ще стане майка на Божия Син Иисус (евр. Йешуа или Йехашуа, Яхве спасява или е спасение, спасител), тя откликва покорно. (Лука 1:38) И Мария рече: Ето Господната слугиня; нека ми бъде според както си казал. И ангелът си отиде от нея. Но цената на спасението е висока, а страданието и болката – дълбоки. Още при представянето на първородния син в храма, Симеон, наречен богоприемец, предсказва за голямата болка, която й предстои да понесе. (Лука 2:35) Да! и на сама тебе меч ще прониже душата ти, за да се открият помислите на много сърца. И тези думи се изпълват съвсем точно на Голгота, когато майката, онемяла от ужасната болка, стои в подножието на кръста, на който е разпнат нейният любим син. Тогава, когато душата й е прободена с меча на най-голямата болка, (защото има ли нещо по-болезнено от това – майката да гледа умиращото си чедо?), внезапно я докосват думите: (Йоан 19:26) Жено (гюнай), ето син ти! Иисус, дори в предсмъртния си час, когато най-много страда, мисли как да облекчи мъката и страданията на другите: на любимата му майка, на Йоан, на тези, които го приковават на кръста. Посочва й друг син, който да запълни някак зейналата пропаст в нейния живот, докато се изпълни времето на земните й дни, когато отново ще са заедно през вечността. 
Наистина цената на спасението е висока, а мъката дълбока, но и светостта и славата са ненадминати. (Лука 1:42) Благословена си ти между жените и благословен е плодът на твоята утроба! 
Колко много жени по света носят святото име Мария и какъв превъзходен пример имат за следване. Дано по-често разгръщат страниците на Библията и обръщат поглед към многото примери на жени, водили победоносен живот в нашия свят на страдание, от които най-славната е Дева Мария, Майката на Иисус! Както грехът влезе в света чрез грешката и непослушанието на една жена – Ева, така и спасението влезе в света чрез добротата и послушанието на една друга жена – Дева Мария, защото там, където първата сгреши и ни отдели от Бога, втората устоя и ни Го възвърна. Така се изпълни и първото пророчество, дадено още в Еден (Бит 3:15) за враждата между змията и семето на жената, което ще смаже главата на змията, а тя ще му нарани петата. 

––––––––––––––––––––––
* (1Кор. 15:21) Понеже, както чрез човека [дойде] смъртта, така чрез човека [дойде] възкресението на мъртвите.; (Рим. 5:12) Затова, както чрез един човек грехът влезе в света, и чрез греха смъртта, и по тоя начин смъртта мина във всичките човеци, понеже всички съгрешиха, (Рим. 5:19) Защото, както чрез непослушанието на единия човек станаха грешни мнозината, така и чрез послушанието на единия мнозината ще станат праведни.

Милчо Найденски, богослов

Коментари

Популярни публикации от този блог

За камилата и иглените уши

Една малка странична порта в стената на Йерусалим  се е наричала   „Иглени уши“. Понеже тясна е портата и стеснен е пътят, който води в живот, и малцина са ония, които ги намират. (Марк 10:24)  А учениците се смайваха за Неговите думи. Но в отговор Иисус пак им каза: Чада, колко е мъчно да влязат в Божието царство ония, които уповават на богатството! ( 25)   По-лесно е камилата да мине през иглени уши, отколкото богат да влезе в Божието царство. "При това ви казвам: По-лесно е камила да мине през иглени уши, отколкото богат да влезе в Божието царство."  Тези изключително известни думи, изречени от Иисус преди около 2000 г., не спират да се цитират и дискутират навсякъде в християнския свят. Те са изречени по повод на един млад и много заможен човек, който търсел Божието царство и вечния живот, но не искал да се откаже от голямото си богатство и грижите за него в този свят. Богатството само по себе си не е порок, но много често се превръща в такъв з...

СЪТВОРЕНИЕ

ТВОРЧЕСКАТА ИДЕЯ В СТАРИЯ ЗАВЕТ, БОГ КАТО ТВОРЕЦ. Колкото повече напредва науката, толкова по-ясно става , че светът не се е самосъздал от първоначално съществуващ хаос, който в течение на много милиони или милиарди години се е организирал във все по-сложни системи и постепенно се е родил животът. Нито пък е възможно някакъв взрив, колкото и велик да е той, да бъде съзидателен и градивен, и да доведе до създаването на живота с цялата си сложна подредба, защото всичко, което се наблюдава при взривовете е разруха, а не съграждане. Айнщайн се учудва на Вселената, че е разбираема. Имануел Кант казва:  „Две неща ме удивляват, звездният безкрай над мен и нравственият закон в мен” . Научните открития свидетелстват за интелигентен замисъл, дизайн, логика и творчески идеи. Много често откритията се правят най-напред на базата на логически разсъждения и предположения и едва по-късно се доказват експериментално. В химическия код на ДНК съществува запис информация, много по-слож...

Една от най-загадъчните фигури в Свещената история – Мелхиседек

Йерусалим е превзет в един и същи ден на годината  от  Навуходоносор  през 586 г. пр. Хр.  и от Тит Флавий в 70 г.  след Хр . 1      Мелхи с едек е посочен като предобраз на Христос. Иисус е едновременно жертва и приносител, ходатай и свещеноизвършител. В посланието до Евреите Той е представен като Първосвещеник според чина Мелхиседеков, ( Melhcizede k, евр. Мелхицедек - цар на правда). Когато Авраам се завърна от победния си поход, при който освободи племенника си Лот, даде десятък на Мелхиседек като на някой по-голям от него, в качеството му на свещеник на Всевищния Бог (Евр.7). А Мелхиседек го посрещна с хляб и вино . Тук можем да направим връзка с Господната вечеря , установена по-късно от Иисус. Още повече, че Мелхиседек е предобраз на Иисус. Това може би е причината да не е посочено родословие и други подробности за Мелхиседек (Иисус, в качеството му на Бог от Стария Завет е безначален и безкраен). Все пак, Мелхиседе...