Както чрез Ева грехът влиза в света,
така чрез Дева Мария – спасението и вечният живот.*
Има две жени в човешката история, които са ненадминати по значимост и слава. Едната е Ева, майката на цялото човечество. Според Талмуда в един човек може да се съдържа цялото човечество. Ако всеки проследи родословието си докрай, неминуемо ще стигне до Адам и Ева. В този смисъл всички хора са братя и сестри по рождение. Другата жена е Богородица, светата Дева, майката на нашия Господ и Спасител Иисус Христос. Чрез Ева грехът влиза в света, а с него болестите и смъртта. Чрез Мария спасението влиза в света, а заедно с него се завръща вечността. Още когато я посещава архангел Гавраил, за да я уведоми за това, че ще зачене от Светия Дух и ще стане майка на Божия Син Иисус (евр. Йешуа или Йехашуа, Яхве спасява или е спасение, спасител), тя откликва покорно. (Лука 1:38) И Мария рече: Ето Господната слугиня; нека ми бъде според както си казал. И ангелът си отиде от нея. Но цената на спасението е висока, а страданието и болката – дълбоки. Още при представянето на първородния син в храма, Симеон, наречен богоприемец, предсказва за голямата болка, която й предстои да понесе. (Лука 2:35) Да! и на сама тебе меч ще прониже душата ти, за да се открият помислите на много сърца. И тези думи се изпълват съвсем точно на Голгота, когато майката, онемяла от ужасната болка, стои в подножието на кръста, на който е разпнат нейният любим син. Тогава, когато душата й е прободена с меча на най-голямата болка, (защото има ли нещо по-болезнено от това – майката да гледа умиращото си чедо?), внезапно я докосват думите: (Йоан 19:26) Жено (гюнай), ето син ти! Иисус, дори в предсмъртния си час, когато най-много страда, мисли как да облекчи мъката и страданията на другите: на любимата му майка, на Йоан, на тези, които го приковават на кръста. Посочва й друг син, който да запълни някак зейналата пропаст в нейния живот, докато се изпълни времето на земните й дни, когато отново ще са заедно през вечността.
Наистина цената на спасението е висока, а мъката дълбока, но и светостта и славата са ненадминати. (Лука 1:42) Благословена си ти между жените и благословен е плодът на твоята утроба!
Колко много жени по света носят святото име Мария и какъв превъзходен пример имат за следване. Дано по-често разгръщат страниците на Библията и обръщат поглед към многото примери на жени, водили победоносен живот в нашия свят на страдание, от които най-славната е Дева Мария, Майката на Иисус! Както грехът влезе в света чрез грешката и непослушанието на една жена – Ева, така и спасението влезе в света чрез добротата и послушанието на една друга жена – Дева Мария, защото там, където първата сгреши и ни отдели от Бога, втората устоя и ни Го възвърна. Така се изпълни и първото пророчество, дадено още в Еден (Бит 3:15) за враждата между змията и семето на жената, което ще смаже главата на змията, а тя ще му нарани петата.
* (1Кор. 15:21) Понеже, както чрез човека [дойде] смъртта, така чрез човека [дойде] възкресението на мъртвите.; (Рим. 5:12) Затова, както чрез един човек грехът влезе в света, и чрез греха смъртта, и по тоя начин смъртта мина във всичките човеци, понеже всички съгрешиха, (Рим. 5:19) Защото, както чрез непослушанието на единия човек станаха грешни мнозината, така и чрез послушанието на единия мнозината ще станат праведни.
Милчо Найденски, богослов
Коментари
Публикуване на коментар