Иисус каза, че не е дошъл да съди света, а да подири и спаси погиналото.
Библията,
освен всичко друго, е всъщност и един
разказ за това как хората от грешници
се превръщат в праведници, от загубени
в спасени, от отиващи в погибел в отиващи
към вечен живот при Бог. Когато упрекват
Иисус, че дружи с бирници, блудници и
грешници, Той отговаря, че болните имат
нужда от лекар, а не здравите. Но кои са
болните? Всъщност всички, цялото
човечество (Рим. 3:23 Понеже всички
съгрешиха и не заслужават да се прославят
от Бога, 24 а с Неговата благост се
оправдават даром чрез изкуплението,
което е в Христа Иисуса,), защото всички
тлеем и умираме. Проблемът е там, че не
всички осъзнават това. Най-святите мъже,
апостолите и пророците, героите на
вярата като Давид или Исаия, Петър или
Павел изповядват своята греховност.
Цар Давид е написал прочутия покаен
Псалом 51:3 (По слав. 50), когато пророк Натан
идва при него, за да го изобличи за
прегрешението му: Защото
престъплението си аз признавам и грехът
ми е винаги пред мене.
В
годината на смъртта на благочестивия
цар Озия пророк Исаия вижда Бог, седящ
на висок престол в храма, заобиколен от
шестокрили херувими, и възкликва ужасен:
Ис. 6:5 Тогава рекох: Горко ми, защото
загинах; понеже съм човек с нечисти
устни и живея между люде с нечисти устни,
понеже очите ми видяха Царя, Господа на
Силите. Когато Симон Петър среща Иисус
и прозира неговата божественост, прави
същата изповед: Лука 5:8 А Симон Петър,
като видя това, падна пред Иисусовите
колене и каза: Иди си от мене, Господи,
защото съм грешен човек. След срещата
с Иисус по пътя за Дамаск Савел се
превръща от най-ревностен гонител на
християните в Павел – великият апостол
на езическия свят. Но когато говори за
себе си, се счита за най-големия грешник:
1 Тим. 1:15 Вярно е това слово и заслужава
пълно приемане, че Христос Иисус дойде
на света да спаси грешните, от които
главният съм аз. 16 Но придобих милост
по тая причина, за да покаже Иисус Христос
в мене, главния [грешник], цялото Си
дълготърпение, за пример на ония, които
щяха да повярват в Него за вечен живот.
Когато престанем да гледаме чуждите
грехове, да сочим с пръст и да обвиняваме,
а се вгледаме в себе си, може би ще
направим същата констатация като ап.
Павел за себе си. Защото ние
няма да отговаряме за чуждите прегрешения,
а за собствените си грешки.
Тук
се появява и добрата новина. Иисус казва,
че не е дошъл да съди света, а да подири
и спаси погиналото. За да не погине
никой, който вярва в Него, а да има вечен
живот. Има поговорка, която гласи: „Всеки
светец може да има минало и всеки грешник
бъдеще“. Ще приведа още два впечатляващи
примера по този въпрос от Стария и Новия
завет:
1). След 40 години престой в пустинята
(докато се смени цялото поколение,
излязло от Египет, понеже разгневило
Бога поради неверието си с изключение
на Иисус Навин и Халев), на израилтяните
им предстояло да влязат в обещаната
земя. Както по-рано Чeрвено (Тръстиково)
море, така сега и река Йордан се разделя
на две, за да мине целият народ. Може би
мястото е същото, където около 13 века
по-късно ще се кръсти Иисус в Йордан.
Отсреща е един от най-старите градове
– Йерихон. На всички е известна историята
за рухването на яките йерихонски стени,
когато израилтяните засвирват с
гръмовните си тръби. Достоверноста на
тази случка има подкрепа и от библейските
археологически находки в по-ново време,
както и от последни научни открития в
тази област, и от създадените модерни
оръжия, които използват силата на
звуковите трептения. След рухването на
стените градът е превзет и всички
непокорни са умъртвени с едно изключение
– градската блудницата на име Раав (или
Рахав). Евр. 11:31 С вяра Раав блудницата
не погина заедно с непокорните, като
прие съгледателите с мир. Свети
Йоан Златоуст казва, че е срамно, ако в
обществото се окаже по-малко вяра,
отколкото в една блудница,
която, щом чула словото на вестоносците,
начаса повярвала и станала причина за
спасението на всички свои близки, които
дошли под покрива на нейната къща. Но
историята й не свършва дотук. Раав
преживяла истинско преобразяване под
благотворното действие на Святия Дух.
От блудница се превърнала в принцеса,
като се оженила за принц от племето Юда
и така станала прабаба на цар Давид и
на Господ Иисус Христос! Името й е
записано в Неговото родословие от
евангелист Матей като съпруга на Салмон
и майка на Вооз.
2). Една жена на име Мария
обичала да седи при нозете на Христа и
да слуша проповедите му. В навечерието
на страстната седмица тя взела един съд
от алабастър с много скъпо миро от чист
нард и като счупила съда, започнала да
го излива върху Христа, като обливала
със сълзи нозете Му и ги целувала, и
триела с коси. Тази случка станала в
близкото до Йерусалим градче Витания
в посока Йерихон. Иисус гостувал в къщата
на един фарисей на име Симон, болен от
проказа, който вероятно е бил току-що
изцерен. На трапезата присъствал брат
й Лазар, когото Иисус наскоро беше
възкресил, и сестра й Марта. Фарисеят
Симон си мислел в себе си, че ако Иисус
е истински пророк, би знаел, че тази
жена, която лежи в нозете му, е грешница
и не би позволил да се допира до него.
Тогава Иисус се обърнал към него и му
отговорил на мислите. Симон не посрещнал
подобаващо според източните обичаи
госта си Иисус. Нито го прегърнал и
целунал, нито му дал вода за умиване на
нозете. Докато тази грешница ги умила
със сълзите си и избърсала с косите си,
и целувала, сякаш предчуствала, че скоро
ще бъдат прободени. Понеже много е
обикнала, за това й се прощават многото
й грехове, а на когото малко се прощава,
малко и обича. Предателят Юда Искариотски
(или Юда от Кариот) се възмутил, че се е
прахосало миро за 300 динария напразно
(един динарий или пеняз била дневната
надница на работник), вместо да се продаде
и да се раздадат парите на сиромасите.
Но истината е, че е бил крадец и в
качеството му на касиер на апостолите
тайно взимал от касата. Иисус защитил
жената отново, като казал, че тя го е
помазала за погребението Му. Това се
случило в навечерието на най-великите
събития от човешката история. Предстояла
още една вечеря, наречена Господня, на
празника Пасха (песах – преминаване,
отминаване, пощадяване), а после следват
Гетсимания и Голгота. И наистина, както
предрекъл Иисус, навсякъде, където се
проповядва това благовестие, се разказва
и за помазването на Иисус от Мария, за
неин вечен спомен, както правим и сега.
Милчо
Найденски, теолог
Коментари
Публикуване на коментар