Повече от пророк
Светилото, което гори и свети
Най-голям измежду родените от жена
Около
четиристотин години в Израил няма
пророческо слово и сега то се чува
отново, и с голяма сила. Йоан стои на
прага между двата завета като последен
старозаветен пророк, сочещ новото време
на непосредствена връзка с Бог. Той е
вестителят, който ще приготви пътя пред
Бога, (Мал. 3:1) Ето, Аз изпращам
вестителя Си, Който ще устрои пътя пред
Мене; И Господ, Когото търсите, Неочаквано
ще дойде в храма Си, Да! Ангелът на завета,
когото вие желаете; Ето, иде, казва Господ
на Силите,... Той
е новият Илия, който има да дойде. Той е
светилото, което гори и свети в среднощния
мъртвешки мрак, за да освети и да посочи
на хората идващия за тяхното спасение
Месия – Христос. “Законът
и пророците бяха до Йоан”
(Лука 16:16). Всички имат Йоан за пророк.
Хората го сравняват с пророк Илия. И той
наистина прилича на него по скромност,
ревност за Божията слава, смелост и
изобличителна сила. (Лука 1:15-17) Но когато
го питат кой е и дали е пророкът, той
отрича, като казва – не съм. И определя
себе си съвсем скромно само като „глас
на един, който вика в пустинята: Прав
направете
пътя за Господа, както каза пророк Исая.”
(Йоан 1:23), което е точно изпълнение
на пророкуваното в Исаия 40:3. Пустинята
има и метафорично значение, показващо
състоянието на Израил, а Йоановият апел
е като глас в пустиня. Иисус го нарича
повече от пророк и свидетелства за
него, че е “най-голям измежду родените
от жена” (Лука7:24-28), което го
поставя пред такива герои на вярата
като Енох, Ной и Йов, Авраам и Мойсей,
Данаил и Илия. Той не е „тръстика
разклащана от силен вятър”,
нито е „пречупена тръстика”,
нито е „замъждял фитил”. Той
не е човек, съобразяващ се с политическата
обстановка или с капризите, хрумванията
и болните амбиции на управляващите.
Както стрелката на компаса винаги сочи
на север, така и Йоан е винаги на страната
на истината и правдата. Стои непоклатим,
като скала всред развълнувано море.
“Той беше
светилото, което гори и свети”.
(Йоан 5:35) Мисията му е да покаже на
света Спасителя. Още от жертвеното агне
на Авел, целият Стар Завет рефлектира
в Иисус. Йоан като последен пророк Го
посочва с ръка на учениците си и казва:
– „Ето Божият Агнец,
който носи греха на света”
(Йоан 1:29-36). Йоан е удостоен с
най-високата чест – да кръсти Божия Син
Иисус в Йордан и по този начин още веднъж
да засвидетелства, да изяви пред света
Месията, виждайки Светия Дух да почива
върху Него в телесен образ като гълъб.
Действие, което дава прозвището на Йоан
– Кръстител.
Колко
силно звучи Йоановият глас през вековете,
продължаващ да буди заспалите в греха
души! Колко актуален е и днес, когато
неверието и порочността лавинообразно
ни заливат!
Милчо
Найденски, богослов
Коментари
Публикуване на коментар