Трябва само основните християнски принципи и ценности да се превърнат в начин на живот.
Покаяние – обръщане, промяна на посоката, промяна на живота от тъмното към светлото, от грешното към правото, от лошото към доброто.
В нашия свят е
нормално хората да си съперничат, да се
стремят към богатство, власт и надмощие,
и да воюват помежду си за това. Но Иисус
се огорчил, когато видял подобно
съперничество за първенство и между
своите ученици. Принципите на небесното
царство са съвсем различни. Там всеки
би трябвало да има другия за по-горен
от себе си. Иисус казал, че който иска
да бъде пръв, ще бъде от всички последен
и по-големият трябва да служи на
по-малките, както прави Отец, Който е
най-голям от всички. Освен, че поучавал
с думи, Той и показвал действието на
тези принципи в собствения си живот.
Виждайки едно детенце, той го посочил
за пример:
Мат.
18:1 В
същото време учениците дойдоха при
Иисуса
и казаха: Кой е по-голям в небесното
царство? 2
А
Той повика едно детенце, постави го
посред тях, и рече: 3
Истина
ви казвам; ако се не обърнете като
дечицата, никак няма да влезете в
небесното царство. 4
И
тъй, който смири себе си като това
детенце, той е по-голям в небесното
царство.
Но
какво всъщност е имал предвид? Дали
възрастните трябва да се вдетиняват?
Съвсем не, но да се откажат от своята
суета, лицемерие и порочност, и се върнат
към онази детска невинност и чистота
на душата, лъхаща от първоначалното
творение.
1Пет.
2:1 И
тъй, като отхвърлите всяка злоба, всяка
лукавщина, лицемерие, завист и всяко
одумване, 2
пожелавайте
като новородени младенци, чистото
духовно мляко, за да пораснете чрез него
към спасение,
Това
всъщност донякъде е и съдържанието на
акта покаяние – обръщане, промяна на
посоката, промяна на живота от тъмното
към светлото, от грешното към правото,
от лошото към доброто.
Може би това е
имал предвид големият руски поет Пушкин,
когато е написал стихотворението си
Возрождение
|
Художник-варвар
кистью сонной
Картину гения
чернит.
И свой рисунок
беззаконный
Над ней бессмысленно
чертит.
Но краски чуждые,
с летами,
Спадают ветхой
чешуей;
Созданье гения
пред нами
Выходит с прежней
красотой.
Так исчезают
заблужденья
С измученной
души моей,
И возникают в
ней виденья
Первоначальных,
чистых дней.
1819
|
Възраждане
Художник-варварин
с четка груба
С картина гениална
си играй.
Над нея, в своето
изкуство влюбен
Рисунка беззаконна
той чертай.
Но след години
тези чужди краски,
Като мазилка
стара падат там;
И гениалната
картина е без маска,
В предишната си
хубост блясва тя.
Тъй също
заблужденията чезнат
От моята душа в
съсипни,
В нея образи за
миг възлезнат
От чистите
първоначални дни.
Възможно
ли е да преживеем едно възраждане не
само в личен, но и в обществен план?
Мисля, че да. За целта трябва само
основните християнски принципи и
ценности да се превърнат в начин на
живот. Нека си спомним на какво се дължи
Златният век на България от времето на
царете Борис и Симеон - на покръстването
и на
християнската
книжнина и духовност.
Според свещеното
предание, детенцето, което Иисус повикал
и посочил, било по-късният апостолски
ученик Игнатий Антиохийски, наречен
Богоносец. Когато император Траян го
запитал защо го наричат така, той му
отговорил, че според хората носил Бога
в сърцето си. Игнатий е един от така
наречените апостолски мъже, които са
приели вярата от самите апостоли. Той
заедно с Поликарп епископ на Смирна
(също мъченик за вярата) и Папий Йерополски
бил ученик на Свети Йоан Богослов. Бил
40 години епископ на църквата в Антиохия,
където последователите на Иисус за
първи път се нарекли християни. През
107 г. сл. Хр. приел мъченическа смърт на
арената на цирк Максимус в Рим. По пътя
можел да избяга, но предпочел мъченичество,
като се сравнил с „жито Божие, което,
след като бъде смляно от зъбите на
зверовете, ще се превърне в чист хляб
Христов (виж посланието му до римляните)“
Екзекуцията била публична. Може би някои
от зрителите са яли пуканки или пък
семки, докато гледали как лъвовете го
разкъсват и изяждат.
Когато видите
икона с изправен мъж с два кръста на
раменете си и два изправени лъва от
двете страни, да знаете, че това е св.
Игнатий Богоносец в момента на неговата
героична и мъченическа смърт, подпечатила
вярата му със собствената му кръв.
Милчо
Найденски, теолог
Коментари
Публикуване на коментар