Пропускане към основното съдържание

ВЪЗРАЖДАНЕ


Трябва само основните християнски принципи и ценности да се превърнат в начин на живот.
Покаяние – обръщане, промяна на посоката, промяна на живота от тъмното към светлото, от грешното към правото, от лошото към доброто.

В нашия свят е нормално хората да си съперничат, да се стремят към богатство, власт и надмощие, и да воюват помежду си за това. Но Иисус се огорчил, когато видял подобно съперничество за първенство и между своите ученици. Принципите на небесното царство са съвсем различни. Там всеки би трябвало да има другия за по-горен от себе си. Иисус казал, че който иска да бъде пръв, ще бъде от всички последен и по-големият трябва да служи на по-малките, както прави Отец, Който е най-голям от всички. Освен, че поучавал с думи, Той и показвал действието на тези принципи в собствения си живот. Виждайки едно детенце, той го посочил за пример:
Мат. 18:1 В същото време учениците дойдоха при Иисуса и казаха: Кой е по-голям в небесното царство? 2 А Той повика едно детенце, постави го посред тях, и рече: 3 Истина ви казвам; ако се не обърнете като дечицата, никак няма да влезете в небесното царство. 4 И тъй, който смири себе си като това детенце, той е по-голям в небесното царство.
Но какво всъщност е имал предвид? Дали възрастните трябва да се вдетиняват? Съвсем не, но да се откажат от своята суета, лицемерие и порочност, и се върнат към онази детска невинност и чистота на душата, лъхаща от първоначалното творение.
1Пет. 2:1 И тъй, като отхвърлите всяка злоба, всяка лукавщина, лицемерие, завист и всяко одумване, 2 пожелавайте като новородени младенци, чистото духовно мляко, за да пораснете чрез него към спасение,
Това всъщност донякъде е и съдържанието на акта покаяние – обръщане, промяна на посоката, промяна на живота от тъмното към светлото, от грешното към правото, от лошото към доброто.
Може би това е имал предвид големият руски поет Пушкин, когато е написал стихотворението си

Возрождение

Художник-варвар кистью сонной
Картину гения чернит.
И свой рисунок беззаконный
Над ней бессмысленно чертит.

Но краски чуждые, с летами,
Спадают ветхой чешуей;
Созданье гения пред нами
Выходит с прежней красотой.

Так исчезают заблужденья
С измученной души моей,
И возникают в ней виденья
Первоначальных, чистых дней.

1819

Възраждане

Художник-варварин с четка груба
С картина гениална си играй.
Над нея, в своето изкуство влюбен
Рисунка беззаконна той чертай.

Но след години тези чужди краски,
Като мазилка стара падат там;
И гениалната картина е без маска,
В предишната си хубост блясва тя.

Тъй също заблужденията чезнат
От моята душа в съсипни,
В нея образи за миг възлезнат
От чистите първоначални дни.

Възможно ли е да преживеем едно възраждане не само в личен, но и в обществен план? Мисля, че да. За целта трябва само основните християнски принципи и ценности да се превърнат в начин на живот. Нека си спомним на какво се дължи Златният век на България от времето на царете Борис и Симеон - на покръстването и на християнската книжнина и духовност.
Според свещеното предание, детенцето, което Иисус повикал и посочил, било по-късният апостолски ученик Игнатий Антиохийски, наречен Богоносец. Когато император Траян го запитал защо го наричат така, той му отговорил, че според хората носил Бога в сърцето си. Игнатий е един от така наречените апостолски мъже, които са приели вярата от самите апостоли. Той заедно с Поликарп епископ на Смирна (също мъченик за вярата) и Папий Йерополски бил ученик на Свети Йоан Богослов. Бил 40 години епископ на църквата в Антиохия, където последователите на Иисус за първи път се нарекли християни. През 107 г. сл. Хр. приел мъченическа смърт на арената на цирк Максимус в Рим. По пътя можел да избяга, но предпочел мъченичество, като се сравнил с „жито Божие, което, след като бъде смляно от зъбите на зверовете, ще се превърне в чист хляб Христов (виж посланието му до римляните)“ Екзекуцията била публична. Може би някои от зрителите са яли пуканки или пък семки, докато гледали как лъвовете го разкъсват и изяждат.
Когато видите икона с изправен мъж с два кръста на раменете си и два изправени лъва от двете страни, да знаете, че това е св. Игнатий Богоносец в момента на неговата героична и мъченическа смърт, подпечатила вярата му със собствената му кръв.

Милчо Найденски, теолог

Коментари

Популярни публикации от този блог

За камилата и иглените уши

Една малка странична порта в стената на Йерусалим  се е наричала   „Иглени уши“. Понеже тясна е портата и стеснен е пътят, който води в живот, и малцина са ония, които ги намират. (Марк 10:24)  А учениците се смайваха за Неговите думи. Но в отговор Иисус пак им каза: Чада, колко е мъчно да влязат в Божието царство ония, които уповават на богатството! ( 25)   По-лесно е камилата да мине през иглени уши, отколкото богат да влезе в Божието царство. "При това ви казвам: По-лесно е камила да мине през иглени уши, отколкото богат да влезе в Божието царство."  Тези изключително известни думи, изречени от Иисус преди около 2000 г., не спират да се цитират и дискутират навсякъде в християнския свят. Те са изречени по повод на един млад и много заможен човек, който търсел Божието царство и вечния живот, но не искал да се откаже от голямото си богатство и грижите за него в този свят. Богатството само по себе си не е порок, но много често се превръща в такъв з...

СЪТВОРЕНИЕ

ТВОРЧЕСКАТА ИДЕЯ В СТАРИЯ ЗАВЕТ, БОГ КАТО ТВОРЕЦ. Колкото повече напредва науката, толкова по-ясно става , че светът не се е самосъздал от първоначално съществуващ хаос, който в течение на много милиони или милиарди години се е организирал във все по-сложни системи и постепенно се е родил животът. Нито пък е възможно някакъв взрив, колкото и велик да е той, да бъде съзидателен и градивен, и да доведе до създаването на живота с цялата си сложна подредба, защото всичко, което се наблюдава при взривовете е разруха, а не съграждане. Айнщайн се учудва на Вселената, че е разбираема. Имануел Кант казва:  „Две неща ме удивляват, звездният безкрай над мен и нравственият закон в мен” . Научните открития свидетелстват за интелигентен замисъл, дизайн, логика и творчески идеи. Много често откритията се правят най-напред на базата на логически разсъждения и предположения и едва по-късно се доказват експериментално. В химическия код на ДНК съществува запис информация, много по-слож...

Една от най-загадъчните фигури в Свещената история – Мелхиседек

Йерусалим е превзет в един и същи ден на годината  от  Навуходоносор  през 586 г. пр. Хр.  и от Тит Флавий в 70 г.  след Хр . 1      Мелхи с едек е посочен като предобраз на Христос. Иисус е едновременно жертва и приносител, ходатай и свещеноизвършител. В посланието до Евреите Той е представен като Първосвещеник според чина Мелхиседеков, ( Melhcizede k, евр. Мелхицедек - цар на правда). Когато Авраам се завърна от победния си поход, при който освободи племенника си Лот, даде десятък на Мелхиседек като на някой по-голям от него, в качеството му на свещеник на Всевищния Бог (Евр.7). А Мелхиседек го посрещна с хляб и вино . Тук можем да направим връзка с Господната вечеря , установена по-късно от Иисус. Още повече, че Мелхиседек е предобраз на Иисус. Това може би е причината да не е посочено родословие и други подробности за Мелхиседек (Иисус, в качеството му на Бог от Стария Завет е безначален и безкраен). Все пак, Мелхиседе...